Barion Pixel
Szerző: Vas MRFK, Katasztrófavédelem 2017. március 11.

Ittas idős asszony hajtott árokba Mikosszéplakon, férfi rántott kormányt a 89-esen

Súlyosan megsérült egy ittas sofőr Mikosszéplaknál, miután autójával árokba hajtott. A 89-es főúton pedig egy férfi tért át a szemközti sávba, majd a padkára hajtáskor a sofőr feleszmélt és visszarántotta a kormányt.

Egy 74 éves vasvári nő Mikosszéplakon, a Kossuth Lajos utcából a Rákóczi Ferenc utcába akart kanyarodni személygépkocsijával 2017. március 10-én, de a manőver során letért a menetiránya szerinti jobb oldali útpadkára, majd az árokba sodródott. Az asszonnyal szemben felmerült a gyanú, hogy alkohol fogyasztását követően ült volán mögé és a vele szemben alkalmazott alkoholszonda is pozitív értéket mutatott. A baleset következtében a sofőr az elsődleges orvosi vélemény szerint súlyos sérülést szenvedett. Vele szemben – vezetői engedélyének elvétele mellett – ittas járművezetés vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt büntetőeljárás indított a Vasvári Rendőrkapitányság.

Ittas asszony hajtott árokba Mikosszéplakon

Egy szombathelyi férfi személygépkocsijával a 89-es számú főútvonalon közlekedett Ausztria felől Bucsu irányába 2017. március 10-én. Haladása során – eddig tisztázatlan okból – először letért a menetiránya szerinti bal oldali útpadkára, majd onnan egy hirtelen manőver következtében, egy közúti jelzőtáblát kidöntve, a jobb oldali árokba sodródott, végül onnan visszakormányozva járművét a főúton állt meg. A baleset következtében a gépkocsi vezetője az elsődleges orvosi vélemény szerint nyolc napon belül gyógyuló sérülést szenvedett. A Szombathelyi Rendőrkapitányság szabálysértési eljárás keretében vizsgálja az eset körülményeit.

A sofőr könnyű sérüléssel megúszta

Egyelőre nem tudni, mi okozhatta a balesetet, de az elmúlt napokban több hasonló, elalvással összefüggésbe hozható baleset is történt, ahol a sofőrök elbóbiskoltak a volán mögött. Egy tunéziai sofőr a 8-ason tért át a szemközti sávba, majd egy kamion előtt árokfalnak és fának ütközött. A 87-es főúton egy idősebb német férfi aludt el Szombathely határában, miután több, mint ezer kilométert vezetett Düsseldorfból. A férfi autója frontálisan ütközött egy teherautóval. Könnyű sérüléssel megúszta.

Ne rángassuk a kormányt, ha padkára fut az autó!

Február végén Bőny közelében egy gépjármű vezetője azért, hogy az utoléréses anyagi káros balesetet elkerülje jobbra kormányozta a gépkocsiját és lefutott a füves útpadkára. Ettől megijedve a sofőr egy hirtelen mozdulattal balra rántotta a kormányt, így elvesztette uralmát a gépjárműve felett és nekiütközött egy szemből, szabályosan közlekedő tehergépjárműnek. A baleset következtében a személyautó sofőrje olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság Baleset-megelőzési Bizottsága a lefutásos balesetek megelőzése érdekében az alábbiakat tanácsolja:

  • Fontos, hogy a járművezetők mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelő sebességgel és figyelemmel vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz!
  • Az ütközések megelőzése érdekében fontos szempont a megszokottnál nagyobb - akár többszörös - követési távolság tartása, hiszen a nedves úton a tapadás csökkenése miatt a féktávolság rendkívüli mértékben megnő.
  • Mivel a hirtelen fékezés a jármű irányíthatóságát veszélyezteti - hiszen a jobb és baloldali kerekek eltérő tapadású és egyenetlenségű felületen haladnak - ajánlható a csupán gázelvétellel történő lassítás, esetlegesen az olyan volumenű lassító fékezés, amely nem veszélyezteti az irányíthatóságot.
  • Ha a vezető úgy érzi, hogy nem képes visszanyerni uralmát saját maga reflexei, vagy a jármű irányítása felett, akkor inkább hagyja gurulni a járművet jobb oldali kerekekkel az útpadkán.
  • Az ijedség, a pánik okán ellenőrizetlen fékezés legalább olyan veszélyes, mint a hirtelen kormánymozdulat! A baloldali kerekek fent futnak a szilárd, akár érdesített aszfalton, míg a jobb oldali kerekek minimális vagy nulla tapadással gördülnek a földes, füves, vizes talajon. Egy intenzív fékezés esetén a jármű már ettől is keresztbe fordulhat. Ezen a helyzeten a meglévő ABS sem segít sokat, hiszen nem ilyen körülményekre van programozva.
  • Javasoljuk a járművezetőknek, hogy a kormányt határozottan fogják meg, engedjék el a gázt és óvakodjanak a kontrollálatlan fékezéstől! Fékezzünk finomam, tegyünk meg akár 30-40 métert is az útpadkán.

A tanácsok videónkban is meghallgathatók.

 

 


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.