Videó: Így harcolnak a gyorshajtás ellen - Megyéken átnyúló sebességellenőrzés
Hét traffipax és két VÉDA kapu ellenőrizte az autók sebességét az elmúlt napokban Sárvár és Sopron között a 84-es főúton. A láthatóan fokozott rendőri jelenlét ellenére sokan futottak bele a megengedettnél nagyobb sebességgel a traffipaxba. Videónkban a rendőrök "mellékesen" megemlítik, hogy már 5 kilométer/órás sebességcsökkentés is jelentősen csökkenti a halálos balesetek kockázatát. Talán sokan megfordítják ezt az agyukban, hogy akkor 5 km/óra plusz mit jelenthet.
Győr-Moson-Sopron és Vas megye közlekedési rendőrei összefogva indultak felvenni a küzdelmet a gyorshajtókkal. A gyorshajtás országos szinten is a vezető baleseti okok között szerepel és felgyorsult világunkban sokaknak természetes, hogy ha egy "kicsit" odalépnek a gázra, akkor a késések egy része lefaragható. A 112press.hu-n pedig több száz videóval és fotóval dokumentált esetet mutatunk be, amikor a lefaragásból ráfaragás lett. A sietség ára pedig jobb esetben anyagi kár, rosszabb esetben személyi sérülés és a sor végén ott zörög a fekete zsák, ami nem minden esetben arra kerül, aki sietségével előidézte a balesetet.
Videónk megtekintését melegen ajánljuk a sofőröknek, a két megye közlekedésrendészeti osztályának vezetői ugyanis érthetően elmagyarázzák, mi is az oka ennek a fokozott ellenőrzésnek. "Pénzbehajtás! Kell a pénzünk!" - vágják rá sokan, de mi még nem beszéltünk egyetlen árván maradt gyermekkel, vagy özveggyel sem, aki egy gyorshajtásból eredő tragikus baleset után ugyanezen az állásponton lenne. Már többször kértük a büntetésük miatt háborgó sofőröket, hogy ha a szabálysértéshez elég kemények, akkor az esetleges bemérésük után se sírjon a szájuk, vállalják a következményeket, hiszen pontosan tudták, hogy mit kockáztatnak. (Mármint pénzbüntetésben. Egy esetleges baleset esetén kevesen tudják felmérni, hogy az a plusz 15-20 kilométer mennyit is jelent.) Hadd szúrjuk be ide egy ősrégi, de mindig aktuális figyelmeztetést.
Tömören összefoglalva: a 40 mérföld/órás sebességgel (64 km/óra) elütött gyerekek 80 százaléka meghal. A 30 mérföld/órás sebességgel (48 km/óra) elütött gyerekek 80 százaléka túléli a balesetet. Tegye fel a kezét az a szülő, aki nem érzi a különbséget a két számpár között és szerinte az továbbra is csak 10 mérföld/óra különbség? Az elsőként bemutatott videónkban láthatók célzott megállítások. Akiket a rendőrök "kikaptak" a 84-es út forgalmából, azok lakott területen belül legalább 63 kilométer/órás sebességgel hajtottak, vagy kézben tartott telefonnal telefonáltak, esetleg a kettőt egyszerre. A német úr, akinek a videón a rendőr éppen megmutatja a sebességhatárokat 70 kilométeres sebességgel futott bele a negyedik traffipaxba.
Az idős német sofőr lesz a kísérleti nyúl
A videóban látott hús-vér sofőr élő példája lesz a következő kísérletünk alanya. Tételezzük fel, hogy a hetven év feletti sofőrünk reakcióideje már nem olyan, mint harminc-negyven éve. A sofőr Németországból tart a Balatonhoz, kedves kis magyar falvakon át vezet az útja. Sok száz kilométer megtétele után már alig várja, hogy megérkezzen, így egy kicsit odalép a gázra. Nem sokat, éppen csak húsz kilométerrel lépi túl a megengedett sebességet. Lakott területen. Eközben Józsi nekikeseredik a kocsmában, mert rájön, hogy a napi frissítőre szánt pénze mind elfogyott, pedig még szomjas.
Ezért dinamikusan indul haza, a 84-es út túloldalán található házához. A méregtől elborult aggyal lép rá az úttestre, ahol az idős német úr a volán mögött a gondolataiba mélyedve már egy szálloda termálmedencéjében pancsol. Józsi és a német úr rémülten merednek egymásra. A német úr kapcsol és tövig nyomja a féket. Józsi tág pupillái még jobban kitágulnak, szája üvöltésre nyílik... És jöjjön a két választás a megengedett 50 km/óra és a "kicsivel több" 70 km/óra között.
50 km/órás sebességnél...
"Akkkk***a anyádat!" - mondja őszintén Józsi az éppen előtte megálló autó vezetőjének és ijedtében hátra tántorodik. Délután már ő a kocsma hőse, aki tizenötödszörre is elmeséli az élményét. Sokan rákontráznak, hogy ők is hallották a fékcsikorgást és ezek az autósok csak mennek, mint az állat. 50 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 37.78 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 27.78, a fékút 10 méter. Az idős sofőr gyöngyöző homlokkal hajt tovább.
70 km/órás sebességnél
Józsinak már káromkodni sincs ideje, amikor az autó lökhárítója szilánkosra töri a lábait. A levegőbe repülő test fejjel nekicsapódik a szélvédőnek, majd több pördülés után az aszfaltra zuhan. Józsi egyik cipőjét a szomszédos kertben találják meg. Egy óra múlva két rendőr keresi meg Józsi feleségét a munkahelyén. Kérik, hogy üljön le, mert rossz hírt kell közölniük. Az idős sofőr remegő kézzel és lábbal, könnyes szemmel mered a fekete zsákra. Ő csak egy kicsivel ment gyorsabban, tényleg csak egy kicsivel. Az igazságügyi szakértő a mért adatokból és a sérülések mértékéből kiszámítja, hogy a jármű 68-73 km/óra közötti sebességgel haladt a fékezés előtti pillanatban. A sofőr a tárgyaláson jó eséllyel felfüggesztett börtönbüntetést kap, de éjszakánként még gyakran felriad arra a képre, ami az ütközés előtt égett bele az agyába.
70 km/h sebességnél a féktávolság nagyjából 58.49 méter, ebből a nem túl fitt reakcióidő alatt megtett út 38.89, a fékút 19.6 méter. Azaz ha egy hirtelen elé kerülő akadálynál 50 km/h sebességgel épp megtudott állni a sofőr, akkor 70 km/h sebességgel haladva 37.78 méter megtétele után 70 km/h sebességgel ütközik ugyanazzal az akadállyal. Igen, ez nem elírás. Ennyit tesz az a csekély 20 km/óra sebességtúllépés. Ez az elütött személy szempontjából nézve körülbelül olyan, mintha egy emeletes lakóház 7. emeletéről esett volna le. A számításokhoz most is a kisdoboz.hu kalkulátorát hívtuk segítségül és minden sofőrnek szívből ajánljuk, hogy próbálja ki a saját adataival.
Mások is hibázhatnak
A gyorshajtók gyakran esnek abba a hibába, hogy túlságosan bíznak magukban és az autójukban és nem veszik figyelembe, hogy mások is hibázhatnak. A következő szpot zseniálisan mutatja be a figyelmetlen sofőr és a gyorshajtó találkozását.
Szintén nem kell túl sokat magyarázni az alábbi szemléletes videót sem. Azt mutatják be, hogy ha az autó a megengedett 30 mérföld helyett 35 mérföldes sebességgel közlekedik, akkor mennyivel nő meg a féktávolság. A számolás azon a ponton kezdődik, ahol a jármű 30 mérföld/órás sebességről megállt volna.
Írországban pedig a DOE-től megszokott módon illusztrálták, hány gyermek lett áldozata a gyorshajtásnak. Ezt a reklámot a késő esti műsorsávba száműzték a televízióban, nálunk viszont tized ennyire sokkoló reklámok sincsenek.
Vissza a 84-es úthoz
Videónk végén Perjánosy István rendőr alezredes arról is beszél, hogy több halálos balesetet okozott már Győr-Moson-Sopron megyében is az, hogy a sofőr hirtelen kormánymozdulattal próbálta visszakormányozni padkára hajtó autóját. A rendőr hasznos tanácsokat is ad, mit tegyenek ilyenkor az autósok. Nem sokkal beszélgetésünk után Vas megyében padkára futott egy BMW. Vezetője balra rántotta a kormányt, az autó áttért a szemközti sávba és a szemből érkező személyautó és kamion között átrobogva fának ütközött...
A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság közleménye:
A balesetek megelőzése volt a célja annak a megyehatáron átnyúló sebesség-ellenőrzési akciónak, amely a 84-es számú főútvonal Sopron és Sárvár közötti szakaszán került megtartásra a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitánysággal közösen.Az eseményhez kötődő sajtótájékoztatón Perjámosy István r. alezredes úr, a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője és László Péter r. alezredes úr, a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője adott tájékoztatást az érintett megyék közlekedésbiztonsági helyzetéről.
Vas megye közútjain rendszeresek a prevenciós jellegű, baleset-megelőzést célzó ellenőrzések. A tapasztalatok szerint a rendőri jelenlét visszatartó erővel bír és a szabályok betartására történő fokozott odafigyelésre ösztönzi a közlekedés résztvevőit. A jogkövető magatartás pedig jelentősen csökkenti a balesetek bekövetkezésének kockázatát. A 2017. év első két hónapjának statisztikai adatait összevetve a tavalyi év azonos időszakával, a halálos, valamint a személyi sérüléssel járt közlekedési balesetek számának csökkenése tapasztalható Vas megyében. Mint arról hírt adtunk, munkatársaink rendszeresen fokozott figyelmet fordítanak az ittas járművezetők kiszűrésére is.
A szomszédos megyével tartott közös ellenőrzésen az adott útszakaszon található, fix helyre telepített Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok (a továbbiakban: KKEP) mellett több, változtatható helyű KKEP került felállításra. Ezzel egyidejűleg a 84-es számú főútvonal Vas megyei szakaszán, Simaság térségében megállításos ellenőrzésre is sor került. Ennek keretében munkatársaink a sebesség ellenőrzése és az ittas járművezetők kiszűrése mellett vizsgálták a járművek műszaki állapotát, valamint a szükséges okmányok meglétét és érvényességét.
Így harcolnak a gyorshajtás ellen - Megyéken átnyúló sebességellenőrzés
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.