Barion Pixel
Szerző: 112Press 2020. július 19.

Termetes szarvas ugrott családi Volkswagen elé a 86-os főúton - őzet gázolt Hyundai Bükfürdőnél

Fél pályán haladhatott a forgalom a 86-os főúton, Szombathely - Petőfi-telepnél, miután egy Volkswagen elgázolt egy szarvast. Adunk néhány tanácsot vadbalesetek esetére.

Személyi sérülés nélküli közlekedési baleset történt a 86-os főúton, Szombathely - Petőfi-telepnél szombaton éjszaka.

Körmend felől Szombathely irányába tartott egy hétüléses Citroen Volkswagen, amikor egy termetes szarvas ugrott a jármű elé.

Szarvast ütött el Citroen Szombathely közelében
A sofőr már nem tudta elkerülni az ütközést. A vad elpusztult, a személyautó pedig súlyosan megrongálódott. (Mire kiértünk a helyszínre a járművet elszállították, ezért nem tudjuk megmutatni. A helyszínen nekünk Citroent mondtak, azonban kiderült, hogy egy néhány hónapos Volkswagen ütötte el a vadat.)

A 10 évesre becsült vadat a vadásztársaság elszállította.

Vadbaleset a 86-os főúton - szarvast gázolt Citroen

 

Őz futott Hyundai elé

Bükfürdő és Sajtoskál között őz szaladt egy osztrák rendszámú Hyundai elé. A vad itt is elpusztult, a gépjárműben anyagi kár keletkezett.

A párzó őzbakok az autósok idegeit is meghágják

Július közepén elkezdődött az őzek párzási időszaka, ami miatt a vadásztársaságok fokozott figyelmet kérnek a vadveszélyes területeken. (Vas megye nagy része ide sorolható.)

Az őzbakok ilyenkor leszegett fejjel, kiszámíthatatlan irányban szaladnak, kergetőznek, űzik egymást és ennek a párzás előtti rituálénak az utak sem szabnak határt, így ebben az időszakban még több vadbaleset történik. A párzási időszak augusztus közepéig tart.

Hyundai ütött el őzet Bükfürdőnél

A fokozott figyelem indokolt, de megítélésünk szerint nincs biztonságos sebesség, amivel a vadbalesetek elkerülhetők, hiszen álló, vagy már csaknem álló autóba is több vad rohant bele az elmúlt években és személyi sérülés is történt jármű oldalába rohanó szarvas miatt. Az viszont jellemző, hogy kisebb sebességnél az anyagi kár is kisebb, illetve csökken a pályaelhagyás kockázata.

Őzet elütni biztonságosabb, mint kormányt rántani

Sok esetben féktávolságon belül rohan őz az autó elé. Ilyenkor a legutolsó dolog legyen a kormány félrerántása. A biztos anyagi kár ellenére azt javasoljuk, hogy a sofőr fékezzen és tartsa az úton, a sávjában az autót. A vad alegtöbbször "átér", de ha nem, akkor üsse el a sofőr.



Félrerántott kormánnyal a vezető pályaelhagyást, merev tárggyal (betonáteresz, fa) való ütközést, esetleg frontális karambolt kockáztat, ami veszélybe sodorja a saját testi épsége mellett az utasok és más közlekedők biztonságát is.

A nagyvaddal ütközés kockázatos, de még mindig jobb, mint kamionnal, vagy fával

Természetesen az őznél nagyobb termetű vad esetén (szarvas, vaddisznó) az elütés is kockázatos. A 86-os főúton "kiütött" egy sofőrt egy elgázolt szarvas. Az autó ezután még hosszan haladt az úton az eszméletlen sofőrrel, mielőtt árokba csapódott.

Ennek ellenére nagyvad esetén is sokkal jobb esélye van a sofőrnek sérülés nélkül megúszni az esetet, ha nem rántja félre a kormányt. Ez nem szívtelen tanács a részünkről, hanem gyakorlatias. Már az idén is több pályaelhagyásos, borulásos balesetről számoltunk be, ami azért történt, mert a sofőr félrerántotta a kormányt.  Évekkel ezelőtt halálos balesetet okozott egy sofőr, aki egy úttestre szaladó nyúl miatt félrerántptta a kormányt és járműve frontálisan ütközött a szemből érkezővel.

Vadbaleset után is első a biztonság

A vadbalesetek túlnyomó része anyagi káros, ami pár tízezer forinttól több millió forintig terjedhet. Nagyon fontos, hogy egy vad elütése után ne az legyen az első, hogy idegesen kipattan a sofőr az autóból. Ha teheti, húzódjon az út szélére, vagy öbölbe, mély levegő, elakadásjelző bekapcsolása,sárga mellény, körültekintés és ha semmi nem érkezik, akkor ki lehet szállni, de az úttesten csak a nagyon szükséges ideig tartózkodjanak, elkerülendő egy gázolásos balesetet.

Sajnos minimális anyagi kárral járó vadbaleset utáni halálos gázolásra is volt példa Vas megyében.

Biztosítás nélkül szinte esélytelen a kárenyhítés

A vadkárra Casco, vagy vadbiztosítás nyújthat fedezetet, ennek hiányában a sofőr magára marad a kárral, a vadásztársaságok nem fizetnek kártérítést.

 


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.