Barion Pixel
Szerző: 112Press / Tánczos Mihály 2025. május 05.

Kopott gumikkal sodródott le a vizes útról egy Suzuki Mersevátnál – négyen kerültek kórházba

Egy jobbra ívelő kanyarban vesztette el az uralmát a jármű irányítása felett egy személyautó vezetője. A jármű a tetején átfordulva mezőgazdasági területen állt meg.

Személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt a 834-es főúton Celldömölk és Mersevát között, vasárnap délután.

Letért a 834-es főútról és felborult egy Suzuki Mersevát közelében

Zuhogó esőben tartott Mersevát felé egy Suzuki személygépkocsi. Az autót vezető nő egy jobbra ívelő kanyar után elvesztette az uralmát a jármű irányítása felett.

Letért a 834-es főútról és felborult egy Suzuki Mersevát közelében

A megcsúszó gépkocsi a menetirány szerinti jobb oldalon árokba sodródott, átfordult a tetején, majd egy mezőgazdasági területen állt meg.

Letért a 834-es főútról és felborult egy Suzuki Mersevát közelében

A rossz állapotú, kopott abroncsokkal közlekedő Suzukiban négyen ültek, a mentők mindenkit kórházba szállítottak.

A helyszíni szemle ideje alatt egy sávon haladhatott a forgalom.

Jelezzük, hogy a kopott abroncsokkal közlekedő járművek potenciális veszélyforrások az utakon, amelyek nem csak a jármű vezetőjére és az utasaira veszélyesek, de a többi közlekedőre is.

Ha az abroncs mintaárkai már nagyon sekélyek, vagy teljesen eltűntek, akkor nem képesek elvezetni a vizet. A nyomvályúkkal is nehezített hazai utakon zuhogó esőben fokozott az aquaplaning, azaz a vízen „felúszás” veszélye. Ilyenkor az autó gyakran irányíthatatlanul csúszik, a sofőrből egy időre gyakorlatilag utas lesz, hiszen sem kormányzással, sem fékezéssel nem tudja befolyásolni a vízen „úszó” jármű sebességét és irányát. ilyenkor a kormányt a tekergetés helyett kb. irányban kell tartani, hiszen amikor az autó kerekei „visszatérnek” az aszfaltra, akkor nem mindegy, milyen irányba áll a jármű kereke. Ezután lehet fékezni is, ha még szükséges.

Letért a 834-es főútról és felborult egy Suzuki Mersevát közelében

Személygépkocsik esetében a minimális profilmélység 1,6 mm a fő mintaárkokban, a gumi teljes kerületén. A javasolt profilmélység pedig minimum 2,5-3 mm.

 

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

36. (4)  Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri: a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá b) az egyéb járműveken ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t, bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t. (Forrás:  https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99000006.koh )

A simára kopott abroncsokkal vizes úton drasztikusan megnőhet a féktávolság is, aminek akkor lesz komoly szerepe, amikor hirtelen meg kellene állni valamilyen akadály előtt, ami akár egy gyalogos is lehet. A biztonsági rendszerek (ABS, ESP stb.) hatékonysága is jelentősen rosszabb, ha a guminak nincs tapadása.

Letért a 834-es főútról és felborult egy Suzuki Mersevát közelében

Összefoglalva: a kopott, vagy elöregedett gumikat nem a rendőrök, a bírság elkerülése miatt kell előírásnak megfelelőre cserélni, hanem a saját és a közlekedésben résztvevők biztonságának érdekében.

 



 

 


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.