Barion Pixel
Szerző: Archív / 112Press 2021. január 12.

34 éve megbénította az országot a havazás és a hideg - sajtófotók, újságcikkek

A több napos havazás, a hideg és a helyenként orkánszerű szél az egész országban rendkívüli helyzetet teremtett 1987. januárjában: településeket zárt el a külvilágtól, torlaszokat emelt az utakon, súlyos fennakadásokat okozva a közlekedésben és a közellátásban. Nagy sajtóválogatást készítettünk az akkor megjelent képekből, tudósításokból.

1987. január 12-ére virradóra Magyarországot belepte a hó. Több megyében szinte az összes út járhatatlanná vált. Bár az előző napokban az újságok és a televízió is figyelmeztettek a várható havazásra és az erős lehűlésre, de ami érkezett, arra valószínűleg senki sem számított.

A Magyar Néphadsereg és a hazánkban állomásozó szovjet katonák rendelkeztek olyan lánctalpas járművekkel, amelyekkel el lehetett érni a hótól elzárt településeket, ahová élelmet szállítottak, betegeket, szülő nőket hoztak ki onnan. Komoly szerep jutott a BMP-knek (azaz Боевая машина пехоты, gyalogsági harcjármű) is.

Sajtófotók 1987-ből

Sok katona szenvedett fagyási sérüléseket, a hőmérséklet ugyanis többször -20 Celsius fok alá süllyedt, miközben viharos szél fújt. A felcser a visszaemlékezések szerint rendkívül büdös krémmel kente be a fagyott bőrfelületet.

Katonák segítettek a nagy havazás után. Fotó: Napló

A legtöbb embernek teljesen mindegy volt, hogy magyar, vagy szovjet katona dolgozott a településen, a helyiek forró teával, étellel,  süteményekkel kínálták a hóeltakarítókat.

Vas megyei életkép 1987-ből Fotó: Vas Népe

Hatalmas kihívást jelentett a közműszolgáltatóknak, hogy legyen áram a településeken és próbálták helyreállítani a telefonösszeköttetést is. Akkor még nem voltak mobiltelefonok.

A telefonösszeköttetés helyreállítása Fotó: Fejér Megyei Hírlap

Az útfenntartónak azt is meg kellett oldania, hogy az emberei egyáltalán eljussanak a telephelyre a munkagépekhez, amivel elindulhattak az utak letakarítására.

Addig példátlan feladatokkal kellett megbirkózni az utak fenntartóinak is - Fotó: Kisalföld

Ezzel egyébként a legtöbb munkahely szembesült, ugyanis a munkatársak nem tudtak elindulni a munkahelyükre a betemetett utak miatt. Leállt a vasúti közlekedés is. Nagyon sok jármű rekedt az utakon. A buszvezetők nem hagyták el járműveiket.

Behavazott autóbusz a Képes 7 beszámolójában

A szárazföldön megközelíthetetlen helyekre helikopterrel juttatták el a szállítmányokat.

A helikopterekkel teljesen elzárt településekre is sikerült ellátmányt juttatni Fotó: Magyar Hírlap

Az egész országot megbénító havazás, hideg és szél páratlan összefogást hozott. Rengetegen ragadtak hólapátot, vagy vállaltak olyan feladatot, amivel segítettek a környezetükben élőknek. A kezdeti szervezetlenséget egy idő után racionális döntések követték.

Hétköznapi hősök Fotó: Zalai Hírlap

A sajtóhírekből kiderül, hogy egy település "elesettségének" legfontosabb fokmérője az volt, lehet-e kenyeret kapni a boltban? A 2020-as felvásárlási lázhoz hasonló események zajlottak 1987-ben is. Sokan bespájzoltak alapvető élelmiszerekből, konzervekből, ami üres polcokat és még nagyobb pánikot okozott. A boltok nyitva tartását áramszünetek nehezítették.

Ahol volt kenyér, ott nyugodtabbak voltak az emberek a hóval elzárt településeken - Fotó: Zalai Hírlap

A Magyar Hírlap beszámolója alapján Győr-Sopron, Vas és Veszprém megyében valamennyi mellékút járhatatlan volt. A főutak közül elsőként a 81-es, a 82-es és a Győr—Pápa, valamint a Győr—Mosonmagyaróvár közötti szakaszokon indulhatott meg a forgalom, sok helyen egy sávon.

Kutyavilág az utakon - Forrás: Napló

Fejér megyében csaknem száz település került a tél fogságába. Az utak, beleértve a főútvonalakat is, mindenütt járhatatlanok voltak. Több százan rekedtek a 62-es úton. A mentőalakulatok innen hét autóbuszt  szabadítottak ki.

Fotó: Magyar Hírlap

Energiaellátási zavarok is felléptek. Székesfehérváron háromórás áramkimaradás volt, ami a megyei kórházat is érintette. A kórház áramfejlesztői felmondták a szolgálatot, ezt sikerült egy órán belül megjavítani. A megyei tanács felhívására szánok, lovaskocsik, traktorok szállították a betegeket és a fagyássérülteket.

A vasúti közlekedés újraindítása is komoly előkészületekkel járt Fotó: Fejér Megyei Hírlap

A Munka Törvénykönyve és végrehajtási szabályai előírásainak megfelelően a rendkívüli időjárás miatt a munkából volmaradt dolgozó távollétét igazoltnak tekintették, erre az időre egyéb intézkedés hiányában munkabér nem járt. Több munkahely lehetővé tette a ledolgozást, ami esetenként kötelezően választandó opció volt.

Forrás: Ludas Matyi

A hideghullám Európa sok országát sújtotta. Csehszlovákia egyes részein -34 fokot mértek, míg Leningrád közelében -45 fokig süllyedt a hőmérséklet. Görögországban is volt halálos áldozata a hidegnek és a viharnak.

Dermesztő hideg volt Európa nagy részén

Európában háromszáznál több ember vesztette életét a rendkívüli időjárási körülmények következtében. Összeállításunkban látható olyan cikk, amelyben az akkori sajtó név szerint megnevezve közölte, hogy néhányan túlzott alkoholfogyasztást követően fagytak meg.

Fagyhalál

A hóhelyzet három-négy nap alatt normalizálódott.

Gyorsan reagált az áruház a hóhelyzetre

Összeállításunkban a nagy havazást követő újságcikkekből és sajtófotókból szemezgettünk, amelyek talán 34 év elteltével is érdekesek, vagy tanulságosak lehetnek. Az összeállításban karikatúrák is találhatók. 

Van emléke az 1987-es állapotokról? Ossza meg másokkal vonatkozó Facebook-bejegyzésünknél!

 

 

A nagy havazás 1987-ben - Sajtófotók (1. galéria)



A nagy havazás 1987-ben - Sajtófotók (2. galéria)



Cikkek 1987-ből, a nagy havazásról



Karikatúrák 1987-ből, a nagy havazásról




Végezetül egy havas körkép, már 2013-ból, Vas megyéből és Kelet-Ausztriából.
 


 


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.