Súlyosan megsérült a gyalogos - csak a gyalogátkelőhelynél nem világított az utcai lámpa
A Renault vezetője későn vette észre a kijelölt gyalogátkelőhelyen átkelő fiatal nőt és elgázolta a gyalogost, aki súlyos sérülésekkel került kórházba. A baleset idején sötét volt, az átkelőt megvilágító lámpa nem működött.
Egyáltalán nem világított viszont a kijelölt gyalogátkelőhely melletti lámpaoszlop egyik lámpája sem, így pont a gyalogátkelőhely és az építkezés miatti sávlezárás maradt sötétben. A környék többi lámpája világított, így pl. a szomszéd lámpaoszlopra szerelt reklámtábla is fényesen hirdette a gyorséttermet.
Mindez nem mentesíti a sofőrt a felelősség alól, de elgondolkodtató. Egy kivilágított gyalogátkelőhelyen sokkal nagyobb valószínűséggel és sokkal messzebbről észlelhette volna a sofőr a gyalogost. Aki vezet, az azt is tudja, hogy a szem nehezen alkalmazkodik a sötét sávokhoz, amikor a sötét terület előtt és mögött is fényes, kivilágított szakasz található. Nehezíti az észlelést a szemből érkezők lámpája is.
A fiatal nőt elgázoló középkorú férfi megtörten állt autója mellett és nem próbált magyarázkodni. A baleset látszólag nagyon megviselte. Az esetnek volt szemtanúja, aki szemből érkezett járművével. Tőle megtudtuk, hogy látta az úttesten áthaladó gyalogost és azt is, ahogy a Renault elütötte. A fiatalember hozzátette: autójának xenon lámpája van, így jól bevilágította az utat.
Eredetileg valószínűsíthető, hogy 30-as sebességkorlátozást terveztek arra az útszakaszra, ahol a baleset történt, de vagy egy tábla tűnt el, vagy nem sikerült megfelelően a kihelyezés. A Bartók körúti kereszteződés előtt ugyanis kikerült az útépítésre és veszélyre figyelmeztető tábla a 30 km/órás sebességkorlátozással együtt, ezt azonban feloldja az útkereszteződés. A következő sebességkorlátozó tábla pedig a baleset helyszíne után található. Ez alapján a kijelölt gyalogátkelőhelynél nem volt érvényben sebességkorlátozás a baleset időpontjában, azaz a jármű maximum 50 kilométer/órás sebességgel haladhatott szabályosan. Illetve ez sem egészen így van, hiszen az ajánlott (ám írásba nem foglalt) megközelítési sebesség 30 km/óra abban az esetben, ha az átkelő közelében gyalogos tartózkodik.
(Olvasónk észrevétele: "Tévedés van a cikkben. (Itt) 30 km/h a megengedett legnagyobb sebesség. Fizikailag lehetetlen az útkereszteződés szélének meghosszabbított vonalában kihelyezni a táblát. Tehát ha megismétlik a sebességkorlátozást az útkereszteződés után, akkor az útkereszteződés és a kihelyezett tábla között is az a korlátozás érvényes."
A megjegyzést köszönjük, próbálunk utánajárni, de ez is felvet több kérdést.)
Idézünk a Balassagyarmati Törvényszék egyik ítéletéből: "A KRESZ 43. § (1) bekezdése értelmében kijelölt gyalogátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. A (2) bekezdés értelmében, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelíteni azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos-átkelőhely előtt meg tudjon állni. Fenti rendelkezések a gyalogosnak a gyalogos-átkelőhelyen minden esetben elsőbbséget biztosít a járművekkel szemben azzal, hogy a szükséghez képest megállással is köteles elsőbbségadási kötelezettségének eleget tenni. Ehhez szükséges egyrészt a gépjárművezetőnek megfelelő sebességgel közlekednie, valamint fel kell mérnie, hogy gyalogos van-e a gyalogátkelőhely közelében, esetlegesen már lelépett-e a gyalogos-átkelőhelyre. Így amennyiben a gyalogos már a gyalogátkelőhelyen halad, úgy meg kell állnia, amennyiben nem, és a gyalogos-átkelőhely közelében gyalogos várakozik, úgy olyan sebességgel kell megközelítenie, hogy meg tudjon állni abban az esetben is, ha a gyalogos megindul a kijelölt gyalogátkelőhelyen (...)"
Sok gázolás elkerülhető lenne...
Röviden: ha a gyalogos még a járdán úgy ítéli meg, hogy biztonságos az áthaladás, akkor elindulhat, miközben figyeli a balról érkezőket. Mielőtt a felezővonalhoz érne már jobbra kell tekintenie, hogy meggyőződjön arról, vajon a másik irányból érkezők is észlelték-e őt? Az, hogy pillanatnyilag nem jön semmi még nem jelenti azt, hogy 4-5 másodperc múlva sem érkezik oda jármű, pl. egy kereszteződésből, ezért a járdához érkezésig figyelni kell. Mindenkinek jobb egy egészséges anyázás egy elkerült balesetnél, mint szétzúzott, összetört végtagokkal mentőbe kerülni...
A baleset után egy órával tárcsáztuk az eOn hibabejelentőjét és néhány perc várakozás után jelentettük a kijelölt gyalogátkelőhely lámpájának meghibásodását. A hibát felvevő hölgy tájékoztatása alapján 48 órán belül elhárítják a hibát.
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.