GÓBÉ R-26SU repülőgép került az ELTE-SEK aulájának „légterébe”
Az első Szombathelyen gyártott GÓBÉ vitorlázó repülőgépet, a HA-5500 lajstromjelű szerkezetet ipari alpinisták segítségével rögzítették a Savaria Egyetemi Központ aulájában.
Tavaly még repült az 1982-ben Szombathelyen készült és id. Rubik Ernő által tervezett GÓBÉ vitorlázó repülőgép. Ez volt az első oktató-vitorlázó repülőgép, amit a XII. AFIT gyártott a szombathelyi repülőtéren, a Leonov Repülőklub aktív tagjainak segítségével. (Alekszej Arhipovics Leonov, az emberiség első űrsétáját végrehajtó űrhajós a 70-es években járt Szombathelyen és ekkor nevezték el róla a repülőklubot. Az űrhajós által aláírt dokumentum ma is megtalálható a Szombathelyi Repülőklubban.)
Az ELTE-SEK aulájában a HA-5500 lajstromjelű gép került felfüggesztésre, ami a legelső szombathelyi GÓBÉ. 2500 órát repült a 39 éve alatt. Az 55-tel kezdődő lajstromjelű gépek készültek a vasi megyeszékhelyen, összesen 78 darab.
Bár a nemzetközi kiállításokon nagy sikere volt ezeknek a repülőgépeknek és igény is lett volna rájuk külföldről, de különböző okokból az exportot nem erőltették a politikusok. Az 1982-ben alakult szombathelyi Auto-Aero Repülőgépgyárban modernizálták a korábbi GÓBÉ-kat és úgy alakították át, hogy megfeleljen az európai és amerikai légügyi előírásoknak.
Érdekesség, hogy 15 szombathelyi vitorlázórepülő Kubába került, a szomszédos Ausztriába és Nagy-Britanniába 1-1 jutott. A teljesen fémépítésű, felsőszárnyas, kétkormányos repülőgép vontató iskolázásra és dugóhúzó bemutatására is alkalmas.
Az egymás mögötti ülések közül a hátsó 20 centiméterrel feljebb van, így onnan is jó kilátás nyílik. Műszerek csak az első ülések előtt találhatók.
Az Auto-Aero Repülőgépgyár 1990-ben hanyatlásnak indult, a céget átszervezték, majd felszámolással megszűnt.
Az első szombathelyi GÓBÉ kiállításának lehetőségét egy éve kezdték szervezni és a gépészképzés miatt az ELTE-SEK bizonyult a legjobb választásnak. A hallgatók a jövő héten szembesülhetnek az új látványossággal az aulában.
Később videó összeállításban is megmutatjuk, hogyan került a 14 méteres szárny fesztávolságú, 9 méteres törzshosszúságú, 220 kilós repülőgép az aulába.
A kiállítás költségeit az ELTE-SEK biztosította, a műszaki előkészítést a Szombathelyi Repülőklub végezte, az ELTE Műszaki Menedzsment és Közösségfejlesztő Nonprofit KFT-vel együttműködve. A felfüggesztésben komoly szerepet játszó ipari alpinisták az Alpinszerviz munkatársai.
GÓBÉ vitorlázó repülőgépet állítottak ki az ELTE-SEK aulájában
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.