Barion Pixel
Szerző: TM 2017. július 23.

Vélemény: kérés egy baleset után autóúton visszafordított járművek vezetőihez

A képen az M86-os autóút Szombathely felé tartó útteste látható, súlyos baleset után, szembejövő forgalommal. Egy autóúton normál esetben nem találkozik ilyennel a járművezető, hiszen az osztott pályás útnak a két forgalmi irány céljára két külön útteste van. Időnként azonban történik olyan baleset, amikor órákra le kell zárni az úttestet valamelyik irányban. Ilyenkor rendszerint sok jármű torlódik fel a baleseti helyszíntől, megfordulásra pedig elvileg nincs lehetőség. (Azért láttunk már több alkalommal padkán lehajtóhoz visszatolató autókat.)

A közelmúltban is történt súlyos baleset az M86-oson, ami után a rendőrség és a Magyar Közút lezárta a Szombathely felé vezető oldalt, a forgalmat a rendőrök leterelték az autóútról a régi 86-os főút felé. A baleset jellegéből adódóan az hamar világossá vált, hogy az útzár minimum 3-4 órán keresztül tart majd, a roncsoknál azonban több tucat jármű torlódott fel. A rendőrök egyeztettek, majd egyesével visszafordították a személy- és teherjárműveket, felhívva a sofőrök figyelmét, hogy óvatosan térjenek vissza a legközelebbi lehajtóig és ott hagyják el az autóutat. Így a járművek megindultak visszafelé az autóúton.

Visszafordított járművek (balra) hagyják el az M86-os autóutat

Annak ellenére, hogy az utat lezárták a közforgalom elől, attól a balesethez még el kellett jutniuk a műszaki mentésben résztvevőknek, a közút munkatársainak, illetve azoknak, akiknek a baleseti helyszínen volt dolguk. Őket a rendőrök figyelmeztették, hogy az út jelenleg kétirányú forgalmú útként funkcionál, ők ennek megfelelően hajtottak be az útszakaszra, hogy aztán érdekes tapasztalatokkal gazdagodjanak.

A közutas autó és az elakadásjelzős Opel halad az eredeti menetirányba, némi rossz tapasztalat után

 
A visszafordított járművezetők egy része ugyanis a rendőri figyelmeztetés ellenére úgy kezelte az utat, mint ha az továbbra is autóútként funkcionálna és ennek megfelelő sebességgel előzgetett, vagy éppen külső sávként használta az eredetileg belső sávot. Ezek a sofőrök abba valószínűleg nem gondoltak bele, hogy akár állhattak volna a sorban 4-5 órát, amíg elszállítják a roncsokat és helyreállítják az utat, az hogy visszafordulhattak egy gesztus volt az irányukba. És borítékolható, hogy ha egy ilyen sofőr balesetet okoz, akkor jó időre kilőtte volna azt az opciót, hogy a rendőrök a későbbiekben visszafordítsák a járműveket egy hasonló balesetnél. Várjanak csak, abból nem lehet baj.
 
m86_2
Konkrét iránymutatást ugyan nem találtunk ilyen helyzetekre, de az biztos, hogy ilyenkor nem az autóútra vonatkozó szabályok a mérvadóak, hanem minimum a kétirányú forgalmú útra vonatkozóak, kiegészítve a rendőri utasítással. Persze lehet cizellálni, hogy az "óvatosan hajtson a legközelebbi kihajtóig" mit is jelent, de semmiképpen nem azt, hogy minimum 110-zel, de inkább gyorsabban, az előtte haladókat előzgetve, a szemből érkezőket padkára kényszerítve próbálja valaki behozni a késést, csak mert ő így vezet óvatosan.
 
Természetesen a legutóbbi esetben sem ez volt a jellemző, de a kevés renitens is tud komoly bajt okozni, ráadásul mindig vannak, akik azért lépnek a gázra, mert mások is beletapostak és ezzel újabb járművezetőket is berántanak az ördögi körbe.
 
m86

Kérjük a vezetőket, hogy hasonló esetekben örüljenek a lehetőségnek, hogy visszafordulhattak, de ne éljenek vissza a helyzettel. 70-90 km/órás sebességgel visszatérve a néhány kilométerre lévő lehajtóig, majd onnan 90 km/órával haladva az eredeti úticéljuk felé még mindig sokkal gyorsabb, mint 4-5 órát állni a tűző napon, majd ezután tovább indulni 110 km/órás sebességgel.

 

Szintén fontos, hogy a visszafordított autók vezetői ne ott próbálják elhagyni az autóutat, ahonnan a szabályosan közlekedők ráhajtanak az autóútra, hiszen ott szembe találhatják magukat akár egy mentő-, vagy tűzoltóautóval, esetleg egy termetes autómentő járművel is. Ha nincs egyéb utasítás, akkor az útzárig kell visszamenni és ott kell elhagyni az autóutat, ahol normál esetben is elhagyná a járművezető. Ilyenkor figyelni kell a rendőri karjelzéseket és igyekezni kell "életben hagyni" a rendőrségi és közutas bójákat.


 

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.