Szerző: 112Press
2020. május 17.
Ilyen lett az M86-os autóút vámoscsaládi pihenőhelye - képgaléria légifotóval
A hónap elején megnyitott Vámoscsalád pihenőhelyre gurultunk be, hogy megnézzük, mire számíthatnak azok, akik letérnek az M86-os autóútról egy rövid pihenőre, vagy éppen kocsiban alvásra.
Az M86-os (és M85-ös) autóút komoly hiányosságát pótolták a pihenőhellyel, Szombathelytől Győrig ugyanis egyetlen pihenőhely sem volt a hónap elejéig közvetlenül az út mellett.
Mi Szombathely felől érkeztünk Vámoscsaládhoz és elsőre egy bakival szembesültünk. Egy tájékoztató tábla ugyanis az autóúton azt jelezte, hogy Vámoscsalád pihenőhelyen 0 parkoló áll a kamionok rendelkezésére, míg a még meg sem nyitott Rábaköz pihenőhelyen 24. A hibát jeleztük, de már tudtak róla, mára talán ki is javították.
A 3,5 tonnát meghaladó tömegű járműveknek kötelezően le kell térniük az autóútról, majd egy rendszer szortírozza a járműveket, melyiknek kell kötelezően tengelysúlymérésre behajtani és melyik térhet vissza azonnal az autóútra. Ez folyamatos haladás közben történik, a tájékoztató tábla pedig mutatja, mi a teendő. Ehhez azonban be kell tartani a feltüntetett 30 méteres kötelező távolságot a járművek között.
Arra egyelőre nem kaptunk választ, hogy mi történik akkor, ha egy kamion ugyan letér az autóútról, de a jelzés ellenére azonnal vissza is hajt rá? A tájékoztató tábla rendszámot nem mutat.
A parkolóba tartó személyautók útja jódarabig megegyezik a tengelysúlymérőhöz tartó kamionokéval és a célegyenesben ez elbizinytalaníthatja az autósokat, mivel a mérlegállomás előtti lehajtó az út végéről nem szembetűnő, a sofőrök elsőre a terelőkúpokkal lezárt sávot veszik észre.
A parkoló maga tágas, egyértelműen felfestett parkolókkal rendelkezik külön személyautók, kamionok és buszok számára. A mozgássérültek parkolója nem csak abban különbözik a többitől, hogy piktogram jelöli a funkcióját, hanem széles sáv választja el az ilyen parkolóhelyeket, megkönnyítve a ki-beszállást. Szembetűnőek a kamerák is, amelyek információink szerint működnek és nagy felbontású eszközök. (A 112Press autóját is egy kamera előtt törték fel korábban, de arról kiderült, hogy évek óta nem működött.)
A parkolóban ez extra biztonságot adhat azoknak, akik megállnak pihenni, hiszen egy bűnöző sem szeret úgy dolgozni, hogy több irányból is kamerák veszik a ténykedését. Remélhetőleg a vandálok is elkerülik a pihenőhelyet.
Oldalanként két masszív asztal és padok állnak rendelkezésre, amit naponta kétszer fertőtlenítenek a mosdóval együtt. A tágas WC-k tiszták voltak ottjártunkkor. A hat fülkéből négy volt nyitva. Gondoltak a mozgássérültekre is, illetve pelenkázó is rendelkezésre áll.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért van lezárva a nők és a férfiak mellékhelyiségei közül egy-egy. Ha az ellenőrzéskor valamelyik WC használatra alkalmatlan állapotban van (ezt most hadd ne részletezzük), akkor a takarításig és fertőtlenítésig azt lezárják és egyben kinyitják a lezárt, tökéletesen tiszta mellékhelyiséget.
Az épület falán ivókút is található, ahol a pihenők felfrissülhetnek, vagy feltölthetik a vízkészleteiket.
A pihenőhely zöldterületére facsemetéket ültettek, amelyek néhány év múlva árnyat adnak majd a nyári forróságban. Kereskedelmi egység, illetve étel-ital automata nincs.
Van viszont több nagy konténer a szemétnek, remélhetőleg használják majd a megállók és nem az autóút mellé repül a hulladék.
A teherjárművek mérlegelés után hajthatnak be a parkolóba, vagy folytathatják az útjukat. Azok a kamionok, amelyek a kötelező mérlegelés miatt szakították meg az útjukat, forgalomtól függően 2-5 perccel több menetidővel számolhatnak, ha nem kell fizetniük a túlsúly miatt.
Ottjártunkkor csak kamionok álltak a parkolóban, a sofőrök azonban nem akartak nyilatkozni. Némi unszolásra azért kiderült, hogy magát a pihenőhelyet jónak tartják, mivel eddig sokszor illegálisan, műszaki hibát színlelve álltak az M86-os autóút valamelyik öblében, ha nem akartak fizetni az őrzött kamionparkolóért pl. Vépen. Emiatt több konfliktusuk is adódott az útellenőrökkel. A mérlegelést azonban minden megkérdezett pénzlehúzásnak tartotta. Egyikőjük elmondta, hogy vele 40 kiló túlsúlyért fizettettek 50 ezer forintot (ennek valóságtartalmát nem tudjuk ellenőrizni, de kamionsofőr olvasóink talán megerősítik, vagy cáfolják), ennek megfelelően egy nagyobb túlsúly több százezer forintot is "érhet". Azt hozzátesszük, hogy törvényben szabályozott súly átlépéséről van szó, ami a közlekedésben résztvevők biztonságát is szolgálja.
Magáról az eljárásról, a toleranciáról, az eljárási- és pótdíjról itt olvasható részletes összefoglaló, példákkal.
Véleményét, tapasztalatát írja meg nekünk a Facebook oldalunk vonatkozó bejegyzésénél!
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.