Barion Pixel
Szerző: ORFK / OBB 2019. március 28.

2022-től kerülnének az újabb kötelezően beépítendő bizonságnövelő eszközök az új autókba

A növekvő forgalomsűrűség, a megváltozott vezetési kultúra és autópark jellemzők miatt az EU újabb kötelező biztonsági felszereléseket ír elő az autógyártóknak.

A gépjárműtechnika fejlődésével az elmúlt évtizedben több olyan aktív- és passzív biztonsági felszerelést fejlesztett ki az autóipar, amelyek viszonylag olcsón gyárthatók és hatékonyan képesek növelni az adott jármű biztonsági szintjét. Ezért az EU úgy döntött, több újabb biztonsági extrát kötelezővé tesz a gépjárműgyártók számára az EU piacain, amelyekről eddig a gyártó döntötte el, hogy alapfelszereltségként- vagy fizetős extraként kínálja a vásárlóinak. (Korábbi példák az ilyen biztonságnövelő extrák kötelezővé tételére az elmúlt húsz évben például a blokkolásgátló, az első légzsákok, a guminyomásellenőrző).

A kép illusztráció - Forrás: aarp.org

A tervezett szerint az újabb kötelezően beépítendő biztonságnövelő eszközökkel 2022-től kell a gyártóknak az Európai Unio piacaira bocsátott járműveket felszerelniük. A jóváhagyásra váró tervezettről az Európai Bizottság számolt be. A beszámoló alapján a következő eszközök beszerelését várnák el a gyártóktól az említett dátumtól.

- személygépkocsik, könnyű haszongépjárművek, tehergépjárművek és autóbuszok esetében fáradtságra figyelmeztető rendszer, intelligens sebességszabályozás, tolatássegítő rendszer, baleseti adatrögzítő

- személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek esetében sávtartást segítő rendszer,  vészfékező rendszer; tervezett feszítésű biztonsági övek

- tehergépjárművek és autóbuszok esetében: holttér csökkentő rendszer, holttérben lévő akadályra figyelmeztető rendszer

A kép illusztráció - Forrás: aarp.org

Az EU bizottság szakértői becslése szerint az új felszerelések széleskörű alkalmazásával 2038-ig több mint 25 ezer fővel csökkenthető a közlekedési balesetben elhunytak száma az EU-ban, miközben 140 ezer baleset súlyossága is csökkenne. Az intézkedéssel az EU vezetés a 2050-re kitűzött grandiózius célt támogatná, hogy lényegében nullára redukálódjon a közúti baleset okán elhunytak száma. Az Európai Bizottság, az Európai Parlament, az Európai Tanács egyeztetésein elért megállapodást még jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. 

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.