A tüzifás csalások evolúciója az elmúlt években - tanácsokkal a biztonságos vásárláshoz
A tüzifás csalások harmadik szintjén már nincs szükség teherautóra, rakodómunkásra, sőt, tüzifára sem. A rendőrség minden évben figyelmeztet a veszélyre, de sokan bedőlnek a nagyon kedvező ajánlatoknak.
A tűzifával kapcsolatos csalások elkövetési módszere három fázison ment keresztül az elmúlt évek során. Az értékesítés színtere a személyes eladás helyett fokozatosan áttevődött az internetre, azon belül is az aukciós és a közösségi oldalakra.
Míg régebben főleg az idős embereket károsították meg, addig napjainkban, az internet korában bárki lehet sértett, aki nem ért a fához.
A csalások egy speciális területét képezik azok, amelyeknek a módszere a házalás. Ennek során vásárlásra ösztönzik az elkövetők az otthonában tartózkodó sértettet. A sértett kora végső soron lényegtelen, de a legális kereskedelem kínálatát csak kevéssé ismerő idős emberrel szemben hatékonyabb lehet a kiváló kommunikációs képességgel rendelkező elkövető fellépése, ezért az áldozatok elsősorban ebből a korosztályból kerülnek ki.
A tűzifával történő házalás esetén a csalás azon a logikán alapszik, hogy a sértett részére megszabott ár és a cserébe neki átadott termék tényleges értéke között akár nagyságrendi különbség is lehet oly módon, hogy az elkövető valótlan tényt állít a termék mennyisége vagy annak minősége tekintetében. Az áldozat ez esetben csak az adásvételt követően – vagy még akkor sem – szembesül azzal, hogy becsapták.
A tűzifás csalások kezdetben a házaló hagyományokat követték. A fával megrakodott teherautó járta a falvakat és a csalók vevőket igyekeztek találni az árura, akiket az adás-vétel során megkárosítottak.
A második fázisban a bűnözők a napilapokban, helyben megjelenő hirdetési újságokban reklámozták magukat megfelelő áldozatok után kutatva. Ekkor már maguk a sértettek léptek kapcsolatba az elkövetőkkel a hirdetésben megadott mobiltelefonszámon keresztül. A vásárló megállapodott az áru mennyiségében, minőségében, vételárában, valamint a szállítás időpontjában. Ilyen előzmények után került sor a teljesítésre, ami általában munkaidőben történt, így az is előfordulhatott, hogy a megrendelő nem is tartózkodott otthon, hanem csak annak valamelyik családtagja (pl. idős édesanyja). Amennyiben a tűzifát átvevő személy laikus volt, könnyen becsaphatták a fafajta vagy annak térfogata tekintetében. A csalók az előre megbeszélt összeget átvették, miközben annak csak a töredékét érő fát rakodtak le a sértettnél.
Amennyiben a sértett felismerte, hogy becsapták, reklamált. Ehhez látszólag pozitívan viszonyultak az elkövetők. Időhúzás céljából kilátásba helyezték a hiányzó mennyiség pótlását, de ez csak ígéret maradt. Végül egy idő után a hirdetésben megadott telefonszám elérhetetlenné vált.
Napjainkban már a harmadik fázis is megjelent, aminek már semmilyen köze nincs a házaláshoz, egyszerű internetes csalássá vált. Nincs szükség sem teherautóra sem szállító munkásokra, de még csak tűzifára sem. A kedvezőnek tűnő ajánlat internetes aukciós oldalon, illetőleg a közösségi médiában jelenik meg. A meghirdetett adásvétel lényege, hogy a vásárlónak a teljes vételárat előre kell elutalnia a megadott bankszámla számra. Ezután pedig már semmi sem történik, se szállítás, se pénzvisszafizetés, legfeljebb egy néhány napos hitegetésben reménykedhet a sértett.
A Veszprémi Rendőrkapitányság tanácsai:
- Tűzifát állandó helyről vagy komoly referenciákkal rendelkező cégtől vásároljon!
- Részesítse előnyben a telephellyel és a vezetékes telefonnal is rendelkező vállalkozásokat!
- A leszállított árut szigorúan ellenőrizze mind a mennyiség, mind pedig a minőség tekintetében, ha szükséges hívjon a helyszínre olyan személyt, aki ehhez megfelelő szakértelemmel rendelkezik!
- Ragaszkodjon szabályszerű számla kiállításához, az azon szereplő adatokat ellenőrizze!
- Fizetésre csak a fa lerakása után kerüljön sor akkor, amikor a teljesítés már nem hagy maga után kétséget!
- Előre soha ne fizessen, ne utaljon!
A NÉBIH által közölt tudnivalók
Az érvényes jogszabályi előírások szerint a tűzifát értékesítőknek be kell jelentkezniük a Nébih hatósági nyilvántartásába és a hirdetésekben fel kell tüntetniük a Nébih által kiadott ún. EUTR technikai azonosítószámot. Azoknak, akik a saját erdejükből kívánnak faanyagot eladni, elegendő az erdőgazdálkodói kódjukat jelölni. Mindkét azonosítószám lehetővé teszik a hirdető egyértelmű azonosítását, így a vele szembeni panaszok, reklamációk is könnyebben érvényesíthetők.
Kellő körültekintéssel a vásárlók is elejét vehetik a jogsértő hirdetők visszaéléseinek.
Hogyan kerülhetik el a tűzifával csalókat?
- Figyeljék a hirdetésekben, hogy a hirdető az EUTR technikai azonosító számát, vagy erdőgazdálkodói kódját feltüntette-e.
- Ha szerepel ezek valamelyike, a megrendelés során jelezzék, hogy csak olyan tűzifa-szállítmányt hajlandóak átvenni, amelyet a hirdető a Nébih-hez bejelentett szigorú számadású szállítójeggyel szállít, illetve ad át szállításra!
- Mindig kérjenek számlát vagy nyugtát, továbbá a tűzifavásárlók részére kötelezően átadandó tájékoztatót, amelyből további hasznos információkat nyerhetnek!
- A tűzifa átvételekor ellenőrizzék, hogy a szállítójegyen a feladó rovatban a hirdető megnevezése, telephelye, erdőgazdálkodói kódja vagy EUTR technikai azonosítószáma, adószáma, valamint a szállított tűzifa fafaja és mennyisége, továbbá a szállító jármű rendszáma fel van-e tüntetve!
Amennyiben ezek az adatok időben a vásárló rendelkezésére állnak, úgy az esetleges későbbi reklamációját könnyebben, biztosabban tudja érvényesíteni. Minőségi kifogások nyilván előfordulhatnak ilyen esetekben is, de az adatainak megadását vállaló hirdető, kereskedő felé mindenki nagyobb bizalommal fordulhat.
A jogszerűtlen hirdetések adatait, köztük a hirdető telefonszámát az alábbi oldalon lehet lekérdezni a hatóságnál.
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.