Az érem másik oldala: hibázott a 112 elbocsátott hívásfogadója, de...
Rossz helyre, másik településre indult a segítség egy traktorbaleset után. A langlovagok.hu-n megjelent, országos felháborodást kiváltó esettel kapcsolatban keresett meg minket egy korábban a 112-nél dolgozó olvasónk, aki névtelenül elmondott néhány elgondolkodtató adatot.
A 112-es segélyhívó operátorának hibájából a Pest megyei Tóalmás helyett a Nógrád megyei Tolmácsra indultak el a tűzoltók és mentők egy július 4-i traktorbalesethez – írta meg a langlovagok.hu szakportál. Az értesülést az ORFK megerősítette, a hibázó operátort az eset miatt másnap elbocsátották - vette át a hírt a hvg.hu.
Az esettel kapcsolatban a langlovagok.hu megírta: " a Hívásfogadó Központba 9 óra 47 perckor érkezett a bejelentés. A hívásfogadó operátor félreértette a település nevét, így Tolmács került a bejelentésről készült adatlapra. Az operátor a bejelentést követő két percen belül a mentőszolgálattal megosztotta az esetről készült adatlapot, majd telefonon is kapcsolta őket. Az ezt követő percekben a Nógrád megyei katasztrófavédelemmel és rendőrséggel vette fel a kapcsolatot."
Olvasónk korábban az egyik Hívásfogadó Központban dolgozott, de évekkel ezelőtt munkahelyet váltott. Korábbi társaival azonban még tartja a kapcsolatot. Ő pontosan tudja, milyen bejelentések futnak be a központba és milyen hibatényezők lehetnek. A volt operátor szerint a mostani hibába szinte bármelyik hívásfogadó belefuthat, ami szerinte arra vezethető vissza, hogy a rendszer rossz.
Példaként említette, hogy a félreértés miatt bevitt helyszín megfeleltethető volt a hívó helyzetének. Híváskor nem egy pont, hanem egy terület színeződik el, ami sok esetben lehet akár egy megyényi nagyságú és előfordul, hogy ez félrevezető. Az például azonnal kibukik, ha valaki "Szombathelyre" kér segítséget, miközben Komárom-Esztergom megyéből, Bakonyszombathelyről telefonál. A helyi szlengben csak Szombathelyként említett községből érkező segélyhívásnál így újabb kérdésekkel kell pontosítani, hol is van az illető valójában, vészhelyzetben ugyanis sokan leblokkolnak és fel sem tűnik nekik, hogy irreleváns adatokat próbálnak megadni. (Például "A Sanyi és a Mari telke között, a Kisfülesnél" helymeghatározással egy helyin kívül senki nem tud mit kezdeni.)
De vissza a geo-kódhoz. A sárgával kijelölt terület információink szerint szerencsétlen módon mind a két települést lefedte. Azt is, ahonnan a segélykérés érkezett és azt is, amit a hívásfogadó (félre-)hallott. Ha ez tényleg így van, akkor ez sem szerencsés, hiszen a két település egymástól kb. 80 kilométerre található, azaz a hívásfogadók nem utcaszinten látják, honnan érkezik a hívás. Örömmel fogadnánk ennek az információnak a cáfolatát.
-Bármelyik hívásfogadó elkövethette volna ugyanezt a hibát, tehát inkább a rendszer a rossz. A technikai is és a szervezet is - mondta informátorunk. - Amíg nem lesz pontos GPS helymeghatározás a hívásban, addig elő is fog fordulni ilyen hiba. Amíg nem lesz pontos térkép, ahol nincs rajta egy városrész neve, vagy félreérthető, hasonló az elnevezése, addig a bejelentő mondhatja, hogy Bozsokon van, de az lehet Csácsbozsok is. Elhibázott az a koncepció, hogy az egész országban két központba koncentrálták a hívásfogadást, nem hagyták meg megyei szinten, ahol nagyobb az esély a helyismeretre, kisebb - a megyehatáron történő „áteső” hívások kivételével – a félrekapcsolás veszélye.
-Felháborítónak tartom, hogy azonnal kirúgták azt az operátort, aki a legelejétől ott dolgozott, nem volt rá panasz, higgadt, szakszerű hívásai voltak. Felháborít az, hogy nem álltak ki mellette a felettesei. Tudom, hogy egy ember élete véget ért, de nem ez a megoldás! Sajnálom az ott dolgozókat, hogy egy tökéletlen rendszer miatt lebeg a fejük felett a pallos. Én a magam részéről sajnáltam, amikor leszereltem, de örültem is egyben, hogy nem futottam bele semmi komoly hibába, ami nem rajtam múlt - fejezte be mondandóját a volt hívásfogadó.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy a közösségi oldalakon egyre többen vannak, akik durva szavakkal, fizikai erőszakkal felérő mondatokkal mondanak "véleményt" mások munkájáról. Így a mostani félreértéssel kapcsolatban is rengeteg obszcén és sértő kifejezést olvastunk, a Hívásfogadó Központ összes dolgozójára vonatkoztatva. Ez pedig komolyan hatással van a dolgozók moráljára. A céltalan trágárság helyett talán célravezetőbbek a konstruktív javaslatok, a kulturáltan megfogalmazott vélemények leírása és nem csak a mostani esetre vetítve.
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.