Őz ugrott Fiat elé, árokban kötött ki az autó a 89-es főúton
A Sé felől érkező személyautó elé egy őz ugrott a 89-es főúton. A sofőr megpróbálta elkerülni az ütközést, de járműve az árokban kötött ki.
A szerencsésnek mondható balesettel kapcsolatban azonban ismét elmondjuk a szerintünk célszerűbbnek gondolt és számos hasonló baleset által igazolt véleményünket. Ha egy autó elé féktávolságon belül őz, kutya, kisebb termetű vad szalad, akkor a lehetőségekhez képest fékezni kell és sávban kell tartani az autót az állattal való ütközés előtt és lehetőleg utána is. Szerintünk ugyanis így a legkisebb az autóban tartózkodók és más, a helyszínen közlekedők sérülésének esélye.
Az állat sérülésén, vagy elpusztulásán túl borítékolható az anyagi kár is, ami ritkán marad 100 ezer forint alatt, de ez még mindig jobb, mint ha a kormányt félrehúzó sofőr járműve frontálisan ütközik a szemből érkezővel, vagy az autó szilárd dolognak (betonáteresz, fal, fatönk stb.) ütközik. Nem ritka a borulás sem ilyen esetekben.
A nagyobb tömegű vadakkal, haszonállatokkal való ütközés sokkal nagyobb roncsolódást okoz a gépjárművekben és nagyobb számban fordul elő személyi sérülés is az ilyen baleseteknél. Azonban még mindig szerencsésebb a több mázsás állatok elütése, mint egy nagyobb sebességgel szemből érkező, jellemzően egy tonnánál is nehezebb járművel ütközni, vagy hirtelen megállni egy betontárgyba csapódva.
A mostani balesetnél a személyautó nem ütközött a vaddal, de sok másik esetben az őz, vagy szarvas a helyszínen kimúlik az ütközés után. Ilyenkor sok járművezetőben merül fel a lehetőség, hogy "kárenyhítésként" hazaviszi a vadat, hiszen a vadásztársaságtól nem remélhet kártérítést a gépjárműben keletkezett kárért. Nos, ezt nem javasoljuk, ugyanis lopásnak számít. Nagyvad gázolásakor elvileg értesíteni kell a rendőrséget, akik értesítik az illetékes vadásztársaságot is, ami nem mindig egyszerű, hiszen a felezővonal az úttesten sokszor a vadásztársaságok határát is jelöli, így tisztázni kell, honnan érkezett a vad, hol történt az ütközés, volt-e vadveszélyre figyelmeztető tábla, mit tett a sofőr a baleset elkerüléséért?
Gyakran említik olvasóink a hozzászólásoknál, hogy a járművezetőknek úgy kellene vezetniük, hogy biztosan el tudják kerülni a vaddal történő ütközést. Szerintünk ez kivitelezhetetlen, egy 40 km/órával haladó autó elé ugyanúgy kifut féktávolságon belül a vad, mint egy 90-nel közlekedő jármű elé. A gazdag vadállományú Vas megyében pedig az előzőek alapján a vadkerítéssel védett M86-os autóutat leszámítva lassabban kellene közlekedni lakott területen kívül, mint lakott területen belül.
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.