Barion Pixel
Szerző: Magyar Közút 2019. május 31.

Torokszorító videóban beszél a halálra gázolt közutas férfi felesége - Hetente éri baleset a Magyar Közút dolgozóit

A 2000-es évtől napjainkig 17 mérnökségi szakember hunyt el munkaterületen figyelmetlen vagy szabálytalan közlekedők miatt. Ezen tragikus esetekben közös, hogy a munkaterületek mellett a vétkes jármű vezetője nem a kihelyezett forgalmi jelzéseknek, korlátozásoknak megfelelően közlekedett és legtöbbször a megengedett sebességet jelentősen túllépte.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országos, mintegy 32 ezer kilométeres közúthálózaton 93 mérnökségén keresztül látja el a szükséges üzemeltetési és fenntartási feladatokat. A mérnökségeken – és így közvetlenül az utakon – mintegy 4000 munkavállaló dolgozik, akik nap mint nap balesetveszélyes helyzetekkel néznek szembe.

Az út mentén dolgozókra nézve a legtöbb potenciális baleseti helyzet a gyorsforgalmi hálózaton alakulhat ki, ahol a járművekkel a fő- és mellékutakhoz képest nagyobb sebességgel közlekednek, de ezen utakon is gyakoriak a balesetek. A gyorsforgalmi utakon csak 2018-ban 83 baleset történt munkavégzéses útszakaszokon.

A legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik: vagy nem engedik be az elfogyó sávból az autósok egymást vagy figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket, hogy hamarosan munkaterület következik és ezért becsapódnak a munkavégzők közé. Az elmúlt évben 37 esetben terelőelemeknek, eszközöknek (táblák, villogósor terelőkúp, terelőfal stb.) vagy járműveknek ütköztek a figyelmetlen közlekedők az autópályákon és autóutakon, 12 esetben közutas autónak, ebből kilencszer úgynevezett ütközési energianyelő eszköznek csapódtak be, melyek a munkaterületen dolgozókat védik, valamint a balesetet szenvedett járműben utazók sérüléseit is csökkentik.

Sajnálatos módon nemcsak a munkavégzéshez szükséges eszközök, hanem a munkavégzők is gyakran megsérülnek, amikor például a lassabban közlekedő útellenőri autóba, a leállósávon vagy a padkán dolgozó munkagépekbe és az út szélén várakozó brigádszállító autóba csapódnak be. Ilyenkor a legjobb esetben is zúzódások, könnyebb sérülések alakulnak ki, de gyakoriak a súlyos, 8 napon túl gyógyuló esetek és előfordult már halálos baleset is. Az elmúlt öt évben csaknem 30 ilyen eset történt közutas munkavállalókkal. Mindezeket összefoglalva a gyorsforgalmi szakaszokon átlagosan hetente történik munkavállalókkal kapcsolatos, munkaterületen történő közlekedési baleset.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezen helyzet megváltoztatása miatt, a balesetveszélyes helyzetek kialakulási lehetőségének minimalizálására és munkavállalóinak védelmében már tavaly országos figyelemfelhívó kampányt indított „Biztonságunk az Ön kezében van!” címmel.

Az üzenet egyértelmű: a munkaterületeken elengedhetetlen, hogy az ott közlekedők fokozottan figyeljenek és tartsák be az ideiglenes korlátozásokat, nemcsak a munkát végzők, hanem saját érdekükben is! Országszerte összesen száz óriás molinót helyeztek ki a szakemberek forgalmasabb útszakaszok felett, emellett a társaság valamennyi útellenőri autóján is látható a kampány fő üzenete, valamint a közösségi média felületeken is hangsúlyosan megjelent a téma.

A kampány egy újabb szakaszához érve a társaság ismét a közlekedők és a sajtó segítségét kéri, hogy az általánosan tapasztalható, nemcsak országos közutakat érintő helyzetben érzékelhető, pozitív változást érjenek el.

Forrás: Magyar Közút

A „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampány következő szakaszában hamarosan újabb óriásplakátokat és molinókat helyeznek ki, illetve készült egy, a munkavégzés közben elhunyt közutasok hozzátartozóival és munkatársaival készült megrázó videó, melyben a szeretteiket gyászolók szólalnak meg, ezzel is felhívva a figyelmet: a munkaterületeken hús-vér emberek dolgoznak, akik azért végzik munkájukat, hogy később az arra közlekedők biztonsággal haladhassanak.

Forrás: Magyar Közút

Ezek az emberek nem útakadályok, hanem olyan elkötelezett szakemberek, akik veszélyes helyen dolgoznak, és nagyrészt a közlekedőkön múlik, hogy mindkét fél sértetlenül térjen haza.

Mit tehetnek az autósok?

Az aktív és passzív biztonsági intézkedések mellett a társaság arra kéri az autósokat, hogy minden esetben fokozott figyelemmel, a munkaterületek sebességkorlátozási szabályait betartva haladjanak el a közutakon munkát végző kollégák mellett. A kihelyezett jelzések minden esetben szükségesek, még ha az autósok adott esetben nem is látják a munkavégzés minden fázisát. Ugyanis előfordulhatnak váratlan, a munkavégzésből, az adott technológiából adódó, előre nem látható helyzetek, amelyeket ezekkel a jelzésekkel (sebességkorlátozás) tudnak biztosítani.

Forrás: Magyar Közút

Utazásuk előtt tájékozódjanak az országos közutakat érintő korlátozásokról és forgalmi helyzetről a társaság Útinform szolgálatánál a www.utinform.hu oldalon. Az esetleges hosszabb menetidőt ne a munkaterületeken próbálják meg behozni! Néhány száz méternyi munkaterületen másodpercekben mérhető az az idő, amit azzal nyernek, ha gyorsabban hajtanak, viszont minél nagyobb sebességgel közlekednek, hatványozottan nő a baleset valószínűsége. Belterületi szakaszon 30 km/óra sebességgel egy 1 km hosszú munkaterület mellett körülbelül 2 perc áthaladni, dupla akkora sebesség mellett is maximum 1 percet nyerhetnek.

Forrás: Magyar Közút

Mit tesz a Magyar Közút Nonprofit Zrt.?

A közlekedők és a sajtó segítő közreműködésén kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. is mindent megtesz annak érdekében, hogy munkavállalóit megvédje. A közelmúlt sajnálatos eseményei után számos megelőző intézkedést tett és tesz. Az utóbbi hónapokban külön munkacsoportot hoztak létre a szervezeten belül, akiknek az a feladata, hogy olyan munkaszervezési folyamatokat állítsanak össze, melynek köszönhetően az utakon dolgozó szakemberek még nagyobb biztonságban lehetnek.

Forrás: Magyar Közút

A terelések kiépítésének koreográfiáját is újratervezték a biztonságos kiépítés és bontás érdekében. Az előjelzéseket meghosszabbították az egyes munkaterületeknél a lehetséges mértékben úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Így, bár nagyobb területet zárnak le, de ezzel nagymértékben tudják munkatársaikat védeni, ugyanis a legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik. További cél, hogy a kézi erővel végezhető terelés kiépítési munkafázisok munkagép, energiaelnyelő berendezés fedezetében történjenek. Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket, és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a kollégák biztonsága.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mind a 93 mérnökségén évente többször tart munkavédelmi oktatásokat, szakembereik folyamatosan járnak képzésekre, külföldi tanulmányutakra, kiállításokra.

A munkaterületeken történő balesetek nemcsak itthon, hanem a világ valamennyi pontján problémát jelentenek. Magyarországon ugyanakkor a környező országokhoz képest jóval nagyobb a tranzit forgalom, a balkáni, Nyugat-Európa irányába tartó forgalom jelentős része halad át hazánk útjain, a hazaitól gyakran jelentősen eltérő közlekedési morált képviselve. Emellett Romániából, illetve az azon túli országokból érkező „ingázó” munkavállalók tömege gyakran hosszú utazási időt követően és kora hajnali órákban érik el a magyar utakat, ami kiemelten kockázatos egyes szakaszok esetében, főleg a gyorsforgalmi úthálózaton.

Forrás: Magyar Közút

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. elkötelezett a közlekedésbiztonság javításában, a területen dolgozó saját szakembereinek nagy része jelentős, évtizedes tapasztalattal rendelkezik a témában és folyamatosan képzik magukat. Aktív résztvevője a társaság a Conference of European Directors of Roads nevű szervezetnek (CEDR), melyet az európai közútkezelő társaságok hoztak létre (a CEDR közlekedésbiztonsági csoportjának titkára is egy magyar forgalomtechnikai szakember). Továbbá a World Road Association között is ott szerepel a társaság. Ezen nemzetközi szervezeteken keresztül is igyekeznek külföldi tapasztalatokat gyűjteni, amelyeket át tudnak ültetni a hazai gyakorlatba a szakemberek.


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.