2017. június 06.

Videó: A legtöbb autós lassítás nélkül hajtott át a meghibásodott fénysorompónál

Vasárnap éjszaka hibásodott meg a fény- és félsorompó Gyöngyösfalunál. Közel két órán keresztül villogott pirosan, lezárt sorompórudakkal, mielőtt kikapcsolták. Amit ez után láttunk, az tanulságos.

A 87-es főúton meghibásodott jelzőberendezést 23 óra előtt kapcsolták ki a GYSEV helyszínre érkező szakemberei. A fénysorompó elsötétült, a sorompórúd függőleges helyzetbe állt. A helyzetet szó szerint árnyalta, hogy néhány órával korábban baleset történt  az átkelő közelében, egy BMW hajtott villanyoszlopnak, aminek a cseréjét megkezdte az áramszolgáltató, emiatt elsötétült az utca is.
 
 
A késői óra ellenére viszonylag sokan közlekedtek a főúton, részben a közeli pünkösdi programok miatt, részben az Ausztriába tartó, vagy onnan érkező munkavállalók miatt. Tapasztalatunk alapján a legtöbb autós lassítás nélkül hajtott át a táblákkal előjelzett vasúti átkelőn. Elméletünk szerint talán fel sem fogták, hogy síneken hajtanak át, abban azonban biztosak vagyunk, hogy nem győződtek meg arról, hogy szabad-e az út. Láttunk átkelőn átrobogó, külföldi rendszámú buszokat is.
 

Nagyjából a járművek negyede lassított az átkelő előtt, ami nem túl jó arány és ennek ismeretében feltételezhető, hogy az ilyenkor előforduló balesetek túlnyomó része az aszfalton gurulók hibájából következik be. Kamionokat a kamion-stop miatt nem láttunk.

Az videónkban is megtekinthető, hogy az érkező, kivilágított vonat lassan, hangkürt alkalmazásával közelíti meg a vasúti átkelőt.
 

jelz

De mit kellene tenni ilyenkor?
 
A KRESZ pontosan szabályozza, hogy meghibásodott jelzőberendezés esetén (azaz ha a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést NEM ad) a vasúti átjáró előtt meg kell állni. Ezután a vasúti átjáróra akkor szabad ráhajtani, ha "a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik". Vagy ha a forgalmat vasúti jelzőőr, rendőr irányítja.
 
Mi van ilyenkor a vonatokkal?
 
Arra nagyon kicsi az esély, hogy elromlott jelzőberendezésnél nagy sebességgel átrobogó vonatokkal találkozzunk, a fénysorompó és a sorompó ugyanis egy összetett biztonsági rendszer része. A meghibásodásról a forgalomirányító optimális esetben azonnal értesül, fény és hangjelzés riaszt a kezelőpulton. Vannak kivételek is, ezeken a helyeken azonban olyan rendszer működik, ami a vonat vezetőjének jelzi az üzemzavart, pl. ha a sorompó nem záródott le. Ilyen az útátjáró fedezőjelző és a fénysorompót ellenőrző útátjárójelző. A vonatok minden ilyen esetben 15 km/órás maximális sebességgel haladhatnak át, hangjelzés mellett.
 
"Akkor minek megállni? A vasút hibája, figyeljenek ők!"
 
Ez nem egészen így van. A szerelvény minden esetben nagyobb és erősebb, mint a mi járművünk, így eszetlenség lenne elé hajtani, másrészt a már említett KRESZ szerint is meg kell állni. Ennek ellenére minden évben akad olyan járművezető is, aki nem a vonat elé hajt, hanem konkrétan az áthaladó szerelvény 2., 3. vasúti kocsijának az oldalába. És ezt még lehet überelni, amikor az ijedt autóvezető kiszáll a roncsból és azt mondja, hogy nem tudja, hogyan történhetett a baleset, ő nem látta a vonatot.
 
Tragédia emberi hibák sorozatából
 
1993. február 12-én egy iskolásokat szállító busz haladt a ködben Bátaszék felé. A tomboló influenzajárvány miatt csupán 29-en utaztak a buszon a megszokott 60 helyett. A nyékipusztai vasúti átjárónál két hete nem működött a fénysorompó, mert ismételten ellopták a működéséhez szükséges akkumulátort. A busz vezetője megállt a vasúti átkelő előtt, de mivel ismerte a menetrendet és tudta, hogy a vonat már elment, így felületesen nézett körül és megkezdte az áthaladást.  Nem ért át.
 

A késésben lévő, Kiskunhalasról Bátaszékre tartó személyvonat a meghibásodott fénysorompó miatt előírt 15 kilométer/órás sebesség helyett 78 kilométer/órás sebességgel érkezett az átjáróhoz és 150 méteren keresztül tolta maga előtt a busz roncsát. A balesetben 11 gyermek és a busz vezetője életét vesztette, 19-en megsérültek.. A bíróság az autóbusz elhunyt vezetője mellett bűnösnek mondta ki a vonat vezetőjét is, aki letöltötte 3 éves börtönbüntetését.

A baleset után számos változás lépett életbe, ami korszerűbbé és biztonságosabbá tette a vasúti átkelőket.

KRESZ 39. § Közlekedés vasúti átjáróban

(1) A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történõ áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.

(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.

(3) A vasúti átjáró elõtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelzõ útburkolati jel elõtt meg kell állni, ha

a) bármely irányból vasúti jármû közeledik,

b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,

c) a teljes sorompót kiegészítõ fényjelzõ berendezés, illetõleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,

d) a teljes sorompót kiegészítõ berendezés hangjelzést ad,

e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,

f) vasúti jelzõõr „Megállj” jelzést ad,

g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetõség,

h) ott „Állj! Elsõbbségadás kötelezõ” jelzõtábla van.

(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra jármûvel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetõje meggyõzõdött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármû egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetõség van.

(5) Biztosított vasúti átjáróra jármûvel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha

a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelzõ és/vagy hangjelzõ berendezése jelzést nem ad,

b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,

c) a vasúti jelzõõr „Megállj” jelzést nem ad,

d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetõség van.

(6) A vasúti átjárót biztosító jelzõberendezés üzemzavara esetén jármûvel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követõen - abban az esetben szabad ráhajtani, ha

a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyérõl a vasúti pálya mindkét irányban kellõ távolságra belátható és a jármû vezetõje meggyõzõdött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármû nem közeledik, vagy

b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzõõr irányítja és a jelzõõr „Megállj” jelzést nem ad,

feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.

(7) Ha a vasúti átjáróban a jármû elakad, és vezetõje azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledõ vasúti jármû vezetõje vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetrõl a lehetõ legrövidebb idõn belül tudomást szerezzen.
 

Forrás: http://www.kreszabc.hu/para.php?para=41


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.