Videó: A legtöbb autós lassítás nélkül hajtott át a meghibásodott fénysorompónál
Vasárnap éjszaka hibásodott meg a fény- és félsorompó Gyöngyösfalunál. Közel két órán keresztül villogott pirosan, lezárt sorompórudakkal, mielőtt kikapcsolták. Amit ez után láttunk, az tanulságos.
Nagyjából a járművek negyede lassított az átkelő előtt, ami nem túl jó arány és ennek ismeretében feltételezhető, hogy az ilyenkor előforduló balesetek túlnyomó része az aszfalton gurulók hibájából következik be. Kamionokat a kamion-stop miatt nem láttunk.
Az videónkban is megtekinthető, hogy az érkező, kivilágított vonat lassan, hangkürt alkalmazásával közelíti meg a vasúti átkelőt.
A késésben lévő, Kiskunhalasról Bátaszékre tartó személyvonat a meghibásodott fénysorompó miatt előírt 15 kilométer/órás sebesség helyett 78 kilométer/órás sebességgel érkezett az átjáróhoz és 150 méteren keresztül tolta maga előtt a busz roncsát. A balesetben 11 gyermek és a busz vezetője életét vesztette, 19-en megsérültek.. A bíróság az autóbusz elhunyt vezetője mellett bűnösnek mondta ki a vonat vezetőjét is, aki letöltötte 3 éves börtönbüntetését.
A baleset után számos változás lépett életbe, ami korszerűbbé és biztonságosabbá tette a vasúti átkelőket.
KRESZ 39. § Közlekedés vasúti átjáróban
(1) A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történõ áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.
(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
(3) A vasúti átjáró elõtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelzõ útburkolati jel elõtt meg kell állni, ha
a) bármely irányból vasúti jármû közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót kiegészítõ fényjelzõ berendezés, illetõleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,
d) a teljes sorompót kiegészítõ berendezés hangjelzést ad,
e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,
f) vasúti jelzõõr „Megállj” jelzést ad,
g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetõség,
h) ott „Állj! Elsõbbségadás kötelezõ” jelzõtábla van.
(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra jármûvel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetõje meggyõzõdött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármû egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetõség van.
(5) Biztosított vasúti átjáróra jármûvel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelzõ és/vagy hangjelzõ berendezése jelzést nem ad,
b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,
c) a vasúti jelzõõr „Megállj” jelzést nem ad,
d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetõség van.
(6) A vasúti átjárót biztosító jelzõberendezés üzemzavara esetén jármûvel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követõen - abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyérõl a vasúti pálya mindkét irányban kellõ távolságra belátható és a jármû vezetõje meggyõzõdött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármû nem közeledik, vagy
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzõõr irányítja és a jelzõõr „Megállj” jelzést nem ad,
feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.
(7) Ha a vasúti átjáróban a jármû elakad, és vezetõje azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledõ vasúti jármû vezetõje vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetrõl a lehetõ legrövidebb idõn belül tudomást szerezzen.
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.