Szerző: Magyar Közút / Fotó, szöveg: 112Press / Tánczos Mihály 2019. október 29.

A legtöbb közutas dolgozót ér verbális, vagy fizikai bántalmazás - kampányt indított ez ellen a Magyar Közút

Nagyon sok autós ellenségének tekinti a Magyar Közút terepen dolgozó munkásait, pedig éppen az autóvezetők biztonságáért tevékenykednek. Ezen szeretne változtatni a Magyar Közút egy videót is tartalmazó kampánnyal, mi pedig válogattunk néhány képet a közutas munkások hétköznapjaiból.

Megszámlálni sem tudjuk, hány alkalommal tettük már szóvá, hogy a járművezetők magasról tesznek a Magyar Közút által kihelyezett sebességkorlátozó táblákra pl. baleseti helyszíneken, autóutakon, autópályán. Pedig a törmelékek és mentésben részt vevő segítők között száguldozó járművezetők nem csak mások testi épségét veszélyeztetik, de saját járművüket is.
 
mk_8
 
Az útellenőr autókat és a benne ülőket kifejezetten gonosznak gondolják sokan, amiért lassabban haladnak a megengedettnél,  pedig azért érdemes belegondolni, vajon 110-es sebességnél mennyire lehet felmérni az út és környezetének állapotát? A Magyar Közút  (a köznyelvben kápéemesek, azaz a múlt századból beégett Közlekédési és Postaügyi Minisztérium - KPM) munkatársai nem éppen idilli környezetben dolgoznak nap, mint nap és nem csak a járművek veszélyeztetik őket, hanem a butaság és pökhendiség is. Nem egy útellenőrről hallottunk már az elmúlt években, akit nem csak szidalmaztak, de meg is ütöttek, amiért feltartottak pl. egy magát nagyon fontosnak gondoló, sietős sofőrt.
 
Úttestre felhordott sár letakarítása baleseti helyszínen - Fotó Tánczos Mihály
 
A vasi autóút szakaszon is ütött már olyan autós, akit az útellenőr figyelmeztetett, hogy nem állhat meg az M86-os út szélén, csak mert ehhez van kedve. Az autós ezt kötekedésnek vette, pedig valóban tudhatná, hogy autópályán és autóúton nem életbiztosítás a padkán ácsorgás.
 
f5
 
Rengeteg baleseti helyszínen látjuk dolgozni a Magyar Közút munkatársait és kint vannak akkor is, amikor normális ember el sem indul autóval. Nagyon sokszor irreális elvárásokat fogalmaznak meg velük szemben a járművezetők. Miért nedves az út? Miért havas?  Miért van falevél erdei szakaszon az úttesten stb.? És sajnálattal látjuk, hogy a mindenféle időjárási viszonyok között terepen dolgozó munkásokon csattan sokak egyéb helyről fakadó frusztrációja is.
 
mk7
 
Gond van a párkapcsolatban, a szexuális életben, a munkahelyen?  A legegyszerűbb olyanon levezetni a feszültséget, aki erről nem tehet, de legalább ő is ideges lesz. "A k. anyád, közutas g.i!", vagy éppen az elhíresült "Túrjad a havat!" videó, amit aztán tízezrek lájkoltak széles mosollyal, mert hú, de megmutatta az az illető.
 
hofuvas

A Magyar Közút októberi kampányfilmjéből azért talán lejön néhány embernek, hogy olyanokat szidnak, gyaláznak, akik szintén érző, családos emberek, nem pedig út szélére kiállított jelzőtáblák. És a munkájukkal a közlekedők biztonságáért tesznek.  (Vas megyében a hétköznapi munkánk során napi szinten találkozunk a Magyar Közút munkatársaival, így a fenti morgolódás saját tapasztalaton is alapul.)

A Magyar Közút közleménye

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly indította el „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampányát, melyben a munkaterületeken dolgozó szakemberek védelmére hívják fel a figyelmet. A közútkezelő nemrégiben készült belső felmérése alapján nincs könnyű dolga a társaságnál dolgozó munkatársaknak, akiket sok esetben nemcsak verbálisan, hanem fizikailag is bántottak már munkavégzés közben az autósok.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 94 mérnökségének munkatársai között készített reprezentatív felmérést. Az 1480 szakember által kitöltött felmérés adatai alapján a társaság az ősz folyamán tovább folytatja „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampányát. Az idei kampány május végén indult, melyben arra hívták fel a figyelmet, hogy 2000 óta 17 közutas szakember vesztette életét figyelmetlen autósok miatt munkaterületen, az autópályákon pedig szinte hetente éri baleset az ott dolgozókat.

A nemrégiben készült belső felmérés szerint:

·  A mérnökségi dolgozók 80 százaléka véli úgy, hogy a munkaterületek mellett elhaladó 10 autós közül maximum 2 sofőr tartja be az ideiglenes sebességkorlátozást.

·   A közutas szakemberek 88 százalékát, vagyis a felmérésben részt vevő, több mint 1300 munkást sértegették már szóban. A türelmetlen autósok rendszerint trágár kifejezésekkel illetik őket.

·   A válaszokból kiderül, hogy az úton dolgozó közutasok több mint 20 százalékát dobálták már meg autókból, többek között paradicsommal, sörös dobozzal és műanyag flakonnal is.

·  Minden harmadik közutast ledudáltak már munkavégzés közben.

A társaság mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkatársai számára balesetveszélyes helyzetek kialakulási lehetőségét minimalizálja, míg a közlekedők a lehetőségekhez mérten optimálisan érjék el úti céljukat. A terelések kiépítését újratervezték, az előjelzéseket meghosszabbították úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Így, bár nagyobb területet zárnak le, de ezzel nagymértékben tudják munkatársaikat védeni, ugyanis a legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik.

Forgalomlassítás az M86-os autóúton - Fotó Tánczos Mihály

További cél, hogy a kézi erővel végezhető terelés kiépítési munkafázisok munkagép, energiaelnyelő berendezés fedezetében történjenek (melyekből évente több tucatot törnek össze autósok). Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a kollégák biztonsága.

Az úttesten dolgozók biztonságát szolgáló eszköz

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 6200 fővel folyamatosan azon dolgozik, hogy a biztonságos közlekedés feltételei adottak legyenek minden közlekedő számára.

d8

A munkájukat a legtöbbször forgalomterelés mellett végzik, nemcsak maguk, hanem a közlekedők biztonsága érdekében is. Azon dolgoznak, hogy a szükséges üzemeltetési és fenntartási munkákat ütemezetten, a lehető leggyorsabban elvégezzék, hogy a közlekedők a lehető leghamarabb, újra korlátozás nélkül használhassák a közutakat.

A Magyar Közút gépjárműve halálos baleset helyszínén

Az autósok együttműködését és megértését kérik, mindkét fél, a közutas és a közlekedők érdekében is. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. „Biztonságunk az Ön kezében van!” őszi kampányához készített videót.

Magyar Közút útfelújít

Ezen kívül a társaság országosan 150 darab óriás molinót helyez ki a legforgalmasabb útszakaszokon, melyek egy részét angol, ukrán, román és szerb nyelveken készítették el, hogy az országon áthaladó, a nemzetközi tranzitútvonalakon közlekedő külföldi állampolgárokat is hatékonyan meg tudják szólítani.

mk5

A képek illusztrációk.

A legtöbb közutas dolgozót éri verbális, vagy fizikai bántalmazás - kampányt indított ez ellen a Magyar Közút



Hozzászólások

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.