Barion Pixel
Szerző: ORFK-OBB / Fotó: 112Press 2019. június 11.

Hőségben nagyobb a balesetveszély - rendőrségi tanácsok közlekedőknek

Néhány hasznos tanács járművezetőknek és gyalogosoknak, hogy a forró nyári napokban is biztonságban érjék el úti céljukat.

Viszonylag korán beköszöntött a kánikulai időszak. Még a csillagászati nyár kezdetéig bő tíz nap van hátra, de a meteorológiai előjelzések alapján a hét valamennyi napján 30 ̊C feletti csúcsértékekre kell számítanunk. A hét második felében pedig akár 35 ̊C felett is lehet a hőmérséklet.

kanikula1

A nagy melegről fontos tudnunk, hogy rendkívüli mértékben befolyásolja közúti közlekedésünket, így ez az időszak közlekedésbiztonsági szempontból speciális kockázatokat rejt. A kánikula gyakorlatilag mindenkit megvisel, fiatalokat, öregeket, egészségeseket és betegeket egyaránt. Ilyenkor általában fáradtabbak, bágyadtabban, ingerültebbek vagyunk, kevésbé tudunk koncentrálni, de a veszély más forrásokból is adódhat.

kanikula3

A hőséghez az egyének eltérően alkalmazkodnak és ez önmagában is jelentős veszélyforrás lehet a közlekedésben. Tipikus jelenség, hogy a járművezetők a hőségben jellemzően kevésbé tudnak koncentrálni, a megszokottnál figyelmetlenebbek, nem veszik észre a közúti jelzéseket, vagy későn reagálnak a kialakult közlekedési szituációra, esetleg veszélyhelyzetre. A koncentráció hiányosságai miatt a reakcióidő hosszabbá válik, a reflexek tompulnak, a mozdulatok kapkodóvá válnak és megnő a vezetéstechnikai hiba lehetősége. A melegben a közlekedők többnyire türelmetlenebbek, hamarabb elveszítik önkontrolljukat, így hajlamosabbak az agresszív és durva szabályszegésekre. Gyakori jelenség tehát a lobbanékonyság, az udvariatlan, türelmetlen, kiszámíthatatlan és a szeszélyes magatartás. 

kanikula4

A gyalogosokról ugyancsak elmondható a bágyadtság, a csökkent szellemi és fizikai teljesítő képesség. Ilyenkor probléma, hogy a gyalogosok kevésbé néznek körül az úttestre lépésüket megelőzően és gyakran helytelenül mérik fel a veszélyforrásokat.

kanikula2

A tartós melegben a közlekedés résztvevői között is jelentősen megnő a rosszullétek száma. A szív- és érrendszeri alapbetegséggel élőknél a növekvő környezeti hőmérséklet esetében fokozódnak a tünetek, gyakrabban fordul elő vérnyomás hirtelen „kiugrása”, esetleg szívelégtelenség. Ez nem csak a járművet vezetőkre, hanem a gyalogosan közlekedőkre nézve is komoly veszélyekkel járhat.

Vöröskeresztes lányok a határon feltorlódott, hőségben várakozó autók között (archív)

Mi a teendő?

Tanácsunk az, hogy aki nehezen viseli a meleget, ebben az időszakban – ha megteheti – lehetőleg ne induljon útnak. Ha erre nincs lehetőség, akkor kerülje a hosszabb autózást és előre tervezze meg az útvonalat.

Mindig kipihenten üljünk a kormány mögé és soha ne vezessünk fáradtan, vagy szeszes ital fogyasztását követően.

Fogyasszunk átlagosnál nagyobb mennyiségű folyadékot és mindig legyen ásványvíz, vagy üdítőital a gépkocsiban (akkor is legyen nálunk ivóvíz, ha gyalogosan közlekedünk)!

 Legyünk türelmesek, vezessünk kissé lassabban, óvatosabban, számítva az ilyenkor természetes koncentráció és reflex csökkenésre. Haladásunk során tartsunk nagyobb követési távolságot, s legyünk türelmesebbek, ha az utak zsúfolttá válnak, torlódások alakulnak ki, vagy ha agresszív sofőrrel kerülünk kapcsolatba!

A gépjármű esetében nagyon fontos a megfelelő szellőzés és a légkondicionáló használata. Ha a szellőző- és légkondicionáló rendszerek már régen voltak kitisztítva, akkor éppen itt van az idejük.

Ha megállunk a gépkocsival, lehetőleg ne napos helyen tegyük azt. Ha az álló gépjárműben gyermek, vagy házikedvenc marad, véletlenül se hagyjuk őket bezárva, felhúzott ablak mellett, mert a felforrósodott utastérben ennek akár életveszélyes következményei is lehetnek.

Ha gépkocsink tartósabb ideig áll a napon, lehetőleg használjunk a nap fényét és melegét távol tartó, a szélvédőre belülről felhelyezhető eszközöket. A napon álló gépkocsit indulás előtt szellőztessük ki, menet közben használjunk légkondicionálót, vagy gondoskodjunk a levegőcseréről, a friss levegő utánpótlásáról!

Végezetül nyáron nagyon fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a jármű gumiabroncsinak nyomását. Levegővesztés esetén soha ne induljunk útnak „lapos”, alacsony nyomású gumikkal! És azt se felejtsük el, hogy nyáron a téli gumiabronccsal közlekedő gépkocsik nem csak több üzemanyagot fogyasztanak, hanem fékútjuk is megnő!

A képek illusztrációk.


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.