Barion Pixel
Szerző: ORFK / OBB Frissítve: 2019. március 19.

Hat gyermek vesztette életét közúti balesetben 2018-ban Magyarországon

Az előzetes adatok szerint az elmúlt évben minden eddiginél kevesebb, hat gyermek vesztette életét közúti balesetben hazánk útjain. Az elmúlt években a gyermekek jellemzően utasként szenvedtek halálos sérülést.

A gyermeket érintő közúti közlekedési balesetek a legnagyobb megdöbbenést és együttérzést kiváltó események közé tartoznak,.

Az előzetes baleseti statisztikai adatok azt jelzik, hogy 2018. január 01. és december 31. között összesen 6 fő gyermekkorú (0-14 év közötti) személy vesztette életét közúti balesetben. Bár ez éppen hattal több az elfogadhatónál, ugyanakkor az elmúlt évtizedek adataival összehasonlítva mégis nagyszerű eredmény.

A rendszerváltozás évében 107 gyermek szenvedett halálos sérüléseket közúti balesetben, így méltán nevezhetjük az 1990-es esztendőt a hazai gyermek közlekedésbiztonság „fekete évé”-nek. Tíz évvel később, az ezredfordulóra több mint felével, 46 főre, 2010-ben pedig 20 főre csökkent a gyermek áldozatok száma.

Az elmúlt évig a magyar baleseti statisztikák történetében a legalacsonyabb gyermek áldozatszámot a hazai közlekedésbiztonság eddigi legkedvezőbb évében, 2013-ban regisztrálták, összesen hét főt.  A 2018. évi előzetes adatok azonban még ennél is kedvezőbbek, hiszen mindössze hat gyermek vált közúti tragédia áldozatává.

Forrás: ORFK / OBB

A gyermekekről köztudott, hogy a közúti közlekedés legvédtelenebb képviselői közé tartoznak. Ők azok, akik önállóan alapvetően gyalogosként, vagy kerékpárosként vesznek részt a forgalomban, míg járművek utasaként alapvetően a járművezetők vezetési stílusától, jogkövető magatartásától függ testi épségük, egészségük.

A szülők (felnőttek) felelőssége a gyermekek baleseti sérülései vonatkozásában meghatározó. Az elmúlt évek adatai arra mutatnak rá, hogy hazánkban a gyermekek a súlyos, ill. halálos sérülésüket többnyire gépjármű utasaként, s nem önálló közlekedésük során (gyalogosként, vagy kerékpárosként) szerzik.

Az utas áldozatok kiemelkedő arányát mutatja a következő táblázat 2010 és 2017 között (e tekintetben a 2018. évi részletes KSH adatok a cikk írásakor még nem ismertek!)

Forrás: ORFK / OBB

A táblázat adatainak összesítése azt mutatja, hogy 2010. január 01. és 2017. december 31. között összesen 102 fő gyermekkorú vesztette életét közútjainkon, közülük 60 fő (az összes gyermek 59%-a) jármű utasa volt. Ez a csaknem 60%-os arány főleg a 2010. és 2011. éveknek „köszönhető”, mert a 2012. évet követően az utasként meghalt gyermekek aránya minden esztendőben elérte, vagy meghaladta a 70%-ot, sőt, 2016-ban a tíz gyermek áldozatból kilenc fő (azaz 90%!) jármű utasa volt.

DSC_4322(1)

Mindezek ellenére az adatokból jól látható, hogy gyermekeinket ma már biztonságosabb közlekedési környezet veszi körül, mint egy évtizeddel ezelőtt. Ugyanakkor hiba lenne azt gondolni, hogy minden a legnagyobb rendben van, és a tennivalók sora véget ért.

A gyermekekről minden közlekedőnek tudnia kell, hogy ők nem „kis felnőttek”, egészen más szemmel látják a világot, és nem rendelkeznek sem kellő veszélyérzettel, sem pedig megfelelő közlekedési szabályismeretekkel. Ezért a gyermekek biztonságos közlekedésre felkészítését, nevelését évről-évre folytatni kell, mely során a legnagyobb szerep (és felelősség) a szülőkre, pedagógusokra, valamint a gyermek környezetében élő felnőttekre hárul.

Nagyon fontos továbbá, hogy a gyermekeket soha ne hagyjuk védtelenül a gépkocsiban, különösen nyári melegben! A gyermekbiztonsági rendszer, vagy nagyobb gyermekek esetében a felnőtt biztonsági öv bizonyítottan életmentő eszköz, s egyik biztosítéka lehet annak, hogy a gyermek felnőjön és  egészséges felnőtté váljon.

Képünk illusztráció.


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.