Szerző: 112Press
2021. május 20.
Videó: Halálos kukásautó-baleset ítélethirdetése - szabálysértése sem volt korábban a sofőrnek
A kukásautó vezetője mindössze két másodpercig láthatta a lépcsőn érkező asszonyt, aki ezután belépett az 5 kilométer/órás sebességgel tolató jármű mögé, ami halálra gázolta. A sofőr bűnös, de sok tanulságos szempont is elhangzott az ítélethirdetés előtt és után. Mindez videónkban meghallgatható.
Frissítés: Videón mutatjuk meg a perbeszédet és az elsőfokú ítélet kihirdetését A vádlottat 1 év 3 hónap fogházbüntetésre ítélte dr. Nárai József bíró, a végrehajtást 2 év 6 hónapra felfüggesztette, illetve kötelezte 410 ezer forint bűnügyi költség megfizetésére. Az ítélet nem jogerős, a vádlott és ügyvédje felmentésért fellebbeztek.
Ezek a száraz adatok, azonban videónkból sok más is kiderül. Például az, hogy az 1983-ban vezetői engedélyt szerző asztalosnak nem voltak közlekedési kihágásai és más ügyben sem volt büntetve. Régóta vezet kukásautót, a halálos baleset helyszínére korábban már legalább 2000 alkalommal betolatott, gond nélkül. (A bíró ki is emelte, hogy a rutin is veszélyes lehet a vezetőkre.)
A Szent Márton utca felől, lépcsőn felérkező gyalogost tolatás közben kb. 2 másodpercig láthatta a sofőr, mielőtt az asszony belépett a kukásautóval egy irányba haladó rakodó és a fény- és hangjelzést adó, 5 km/órás sebességgel tolató jármű mögé, ami halálra gázolta.
A videóból kiderül, hogy az ügyészség a halálos baleset után néhány héttel már intézkedett arról, hogy a hatóság visszaadja a sofőr vezetői engedélyét, mivel úgy ítélték meg, hogy semmilyen veszélyt nem jelent a többi közlekedőre. A férfi azóta is kukásautót vezet. A bíró az ítélet indokolásában elmondja, miért nem tiltotta el a vezetéstől a férfit.
A videó megtekintését azoknak is javasoljuk, akik azt gondolják, hogy egy halálos közlekedési baleset okozóját minden esetben "szétszedi" a bíró és az ügyész. Ennél az esetnél egy keményen dolgozó, évtizedek óta szabálytisztelően vezető emberről volt szó, akinek már egész életében együtt kell élnie a halálos baleset terhével. Elhangzott az is, hogy ha a rakodók segítőként működtek volna közre a tolatásnál, a baleset akkor is bekövetkezhetett volna, figyelembe véve a képességeket.
Korábban írtuk: A halálos balesetről részletesen beszámoltunk.
A vádirati tényállás lényege szerint a vádlott 2019. május 13-án a reggeli órákban, esős, viharos időben egy MAN gyártmányú hulladékszállító felépítménnyel szerelt tehergépkocsival hátramenetet kívánt végezni Szombathelyen, a Vasút utcában a Széll Kálmán utca irányából.
A vádlott a Vasút utca 1. szám alatt lévő saroképület előtti útszakaszon kialakított 90 fokos – menetirányát tekintve – balra ívelő útkanyarulatban úgy hajtotta végre a hátramenetet, hogy a hátramenet biztonságos végrehajtásához megfelelő irányító személyzetet nem vett igénybe, így nem észlelte a gépkocsi mögött a jobb oldali járdáról az úttestre lépő, és bal oldali járdára átkelni szándékozó H. G. sértettet, akit így a tehergépkocsi a jobb hátsó sarok részével elütött. A sértett az elütést követően az úttestre, illetve a gépkocsi jobb hátsó kereke alá esett, és a baleset következtében olyan súlyos sérüléseket szenvedett el, hogy a helyszínen elhalálozott.
A járdán elhelyezkedő sértettet az ívmenetben végrehajtott hátramenet végző vádlott a tehergépkocsi bal oldali külső visszapillantótükréből észlelhette már az elütés előtt nagyjából 10 másodperccel, ezt követően azonban a gépkocsi kitakarta. A tehergépkocsi méretére, a felépítményének kialakítására figyelemmel a tehergépkocsiból a hátramenet során a gépkocsi mögött elhelyezkedő területre való rálátás – a visszapillantó tükrök használatának ellenére is – nagymértékben korlátozott volt.
A hátramenettel érintett útkanyarulat ívére figyelemmel pedig a tehergépkocsi mögött a hátramenet során változó elhelyezkedésű, de nagy kiterjedésű holttér is keletkezett, ezeken túl pedig a hátramenetben megtett útszakasz hosszára és a hátramenet időtartamára tekintettel is a vádlottnak a hátramenet biztonságos végrehajtása céljából – a jármű mögötti területet folyamatosan figyelemmel kísérő– irányító személyzetről kellett volna gondoskodnia.
címkék:
kukásautó
szemétszállító
tolatás
vasút
utca
halálos
gázolás
baleset
man
tárgyalás
szombathelyi
törvényszék
bíróság
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.