Barion Pixel
Szerző: TM 2019. június 26.

Autóban két ülés között álló gyerekek - mi baj történhetne?

Az elmúlt napokban többször is belefutottunk olyan járművekbe, ahol a két első ülés között gyerek állt. Egy gyerektől még nem lehet elvárni, hogy felelősségteljesen gondolkodjon. De mi a helyzet a felnőttekkel?

Autópálya, 135 km/órás sebesség, tempomattal. A mellettünk elhúzó Opel sebessége ennél értelemszerűen nagyobb, talán 160 km/óra lehet. Ebben semmi rendkívüli sincs, kivéve, hogy a nap szemből süt és az Opel hátsó ablaka nem sötétített. A két első ülés között egy borzas gyerekfej táncolt, két kar pedig az első ülések oldalába kapaszkodott.

 
Ez nyilván nagy élmény, állni egy száguldó autóban, Apa és Anya között. De mi a helyzet az Opel előtt váratlanul belső sávban megálló jármű esetén? A sofőrnek itt már mérlegelnie kell, megadja-e gyermekének a repülés röpke örömét egy vészfékezéssel, vagy kormányrántással próbálja ki a szerencséjét, hátha nincs senki a másik sávban előtte, vagy mellette.  Ráfutás és ezzel együtt az extrém lassulás esetén még azt is végignézhetik a légzsák felé tartó szülők, ahogy a kisgyerek két ülés között fejjel belerepül a szélvédőbe, amit vagy sikerül kiszakítania, vagy nem.
 
Kisgyerek áll két ülés között egy Szombathelyen közlekedő autóban
 
Az autópályán sajnos nem tudtunk fényképet készíteni, mert mire felfogtuk, mit látunk, addigra az Opel messze járt és valószínűleg semmi baj nem történt a kis utassal, ahogyan az eddigi alkalmakkor sem. A legtöbb pórul járt szülő ugyanis már nem ad második alkalmat a gyereknek, egy baleset után valahogyan gyorsan belátják, hogy ez nem játék és bekötik a gyerek biztonsági övét. Már ahol marad gyerek egy súlyos baleset után...
 
Nem kellett sokat várnunk az újabb autóban álló gyerekre. Ezt már Szombathelyen fényképeztük és az édesanya biztosan meg van győződve arról, hogy ilyen kis sebességnél semmi baj sem történhet, de sajnos neki is van rossz hírünk. Ráfutás, vagy frontális ütközés esetén a gyermek előre csapódik, míg ha az adott kocsiba hajt bele valami hátulról, akkor hátra csapódó fej mellett hanyatt esik.
 

 

 
 
Mennyivel másabb, ha a gyerek ilyenkor szabályosan, bekötve ül az ülésben? Ütközéskor, vagy vészfékezéskor a biztonsági öv bent tartja az ülésben, gyakorlatilag beleszorítja abba. Az üléstámla védi a gerincét, illetve az ún. ostorcsapás effektus is elkerülhető a támla miatt.  Előre sem tud zuhanni, így a sok városi legendával szemben a gyereknek sokkal nagyobb esélye van sérülés nélkül, vagy kisebb sérüléssel megúszni egy balesetet, mint öv nélkül.
 
Az illusztrációként csatolt videókat gondolatébresztőnek szánjuk. Az egyik szemlélteti, mihez hasonló hatások érik az öv nélkül utazókat - köztük gyereket is -, míg a másik összeállítás valódi baleseteknél kirepülő embereket mutat.
 
Tudjuk, hogy sokan hiszik azt, hogy ha baj van, akkor majd megtámaszkodnak. Ez még akkor sem jó ötlet, ha esetleg van annyi idejük a baleset előtt, hogy ezt megtegyék. Ilyenkor a törött, bőrt átszúró csontok sok munkát adnak a baleseti sebészeknek.  Sok esetben azonban még sikításra sincs idő és már megtörtént a baleset. Ilyenkor már teljesen mindegy, ki okozta azt, a vétlen ugyanúgy kirepülhet a szélvédőn, mint a baleset okozója, ha nincs bekötve.
 

Egy kisgyerek ezt még nem tudja felfogni. De a szülőnek talán már van annyi esze...

 

 

 

 


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.