Fuck the police! - üzeni a 290-nel száguldó magyar villámfotós
B*szódjon meg a rendőrség! - ez a sommás véleménye egy magyar fotósnak a Facebookon arról, hogy 290 km/óra sebességgel bemérték egy 70-es szakaszon, pedig ő csak egy viharhoz sietett szép képeket készíteni. Mi néhány adattal reagálnánk a bejegyzésre, hogy az olvasók tisztább képet kapjanak arról, kinek is „kellene” megba*ódni.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után reagált a cikkben szereplő álltásokra Czakó Balázs, aki pert helyezett kilátásba, mert ő sehol nem írta, hogy 290-nel ment volna. Ötször kérdeztük meg tőle, hogy a 290 km/h-ás sebességadatot tartalmazó képet ő publikálta-e a Facebook oldalán, de egyszer sem válaszolt a kérdésre, csaupán azt ismételte, hogy ő nem írta azt, hogy 290-nel ment (ez igaz, valóban nem gépelte be a saját ujjaival, de a közzétett képpel azt a látszatot keltette, mint ha az valós lenne és emellé csatolta a Fuck the police üzenetet. A fotós törölte a Facabook bejegyzését.) Czakó Balázs közölte: valójában 90 km/h sebességgel közlekedett.
Hátráltató tényezőnek tartja a rendőrségi sebességmérést Czakó Balázs fotográfus, aki viharvadászként villámok után robog, hogy lélegzetelállító képeivel elkápráztassa rajongótáborát. Mindezt a Facebook-on osztotta meg, az autójáról készült képpel együtt. Nem feltételezzük, hogy manipulálta a felvételeket (Frissítés: valójában mégis ez történhetett, lásd a cikk elején található kiegészítést) és a mért adat ellen sem tiltakozott, inkább büszke volt rá, így elfogadjuk, hogy 290 kilométer/óra sebességgel hajtott át a VÉDA kapu alatt. (Frissítés: a fotós szerint valójában 90-nel közlekedett.) (Bemutatkozó videójában egy BMW-t pörget 250 kilométeres sebességig, bevallása alapján "természetesen" német autópályán.)
Miközben Czakó Balázs a villámok és viharok jó ismerője, addig mi feltehetőleg a halálos balesetekről tudunk többet, helyszíni tapasztalatok alapján. Nem kezdünk bele monológba vétlen, vagy akár vétkes hozzátartozóikat elvesztő családokról, inkább a 290 km/órás sebesség felől közelítenénk meg a dolgot.
Czakó Balázs a felvétel készítésének pillanatában 80,6 métert tett meg másodpercenként az áhított vihar irányába, közúton, 220 kilométer/órás sebességgel túllépve a sebességhatárt. Ha feltételezzük, hogy a vihar előtt remek látási viszonyok között haladt éjfél után néhány perccel, akkor tompított világításnál 40-50, míg távolsági fény (reflektor) használata esetén akár 150 méterre is láthatott. (Kicsit elbizonytalanít minket az a tény, hogy a termetes VÉDA kaput és sebességkorlátozó táblákat nem vette észre, de lehet, hogy csak nem érdekelte.)
Az autóvezetők átlagos reakcióideje 1-1,5 másodperc. Ennyi kell, hogy a látott veszélyforrásra reagáljon az agy. A fotósnál biztosak vagyunk abban, hogy az alacsonyabb értékkel számolhatunk, de könnyen belátható, hogy tompított világításnál már régen áthaladt a kapu alatt, mire felfoghatta, hogy bemérhetik, míg reflektornál még 70 métere volt arra, hogy a fékbe taposson, de igazából addigra mindegy is volt (a miértre a választ lásd később). És most csak egy VÉDA kapuról beszéltünk.
Most képzeljük el ugyanezt egy út szélén sétáló gyalogossal, hazafelé tekerő kerékpárossal, vagy éppen egy műszaki hiba miatt megálló tehergépjárművel, esetleg úton tébláboló állattal. Czakó Balázsnak 290-es tempónál kb. a "Fuck the police ..." frázis első két szavára lenne ideje, ha nagyon hadarna, mielőtt ütközik. Félreértés ne essék, nem a fotós életéért aggódunk, azzal azt csinál, amit akar. De mivel nem garantálható, hogy veszélyhelyzetben illedelmesen beton áteresznek, fának, vagy árokfalnak kormányozza az autóját a másik féllel való ütközés helyett (és erre ideje sincs), így joggal feltételezhetjük, hogy könnyen húsdarálóvá változtathatta volna az út több százméteres szakaszát. Örüljünk, hogy nem így történt? Nem a sofőrön múlt…
290 km/órás száguldásnál a féktávolság kb. 417 méter, száraz úton. A már említett reakcióidő alatt megtett út 81 méter, a fékút 336 méter. Az adott szakaszon 70 km/óra a megengedett. Ha a lefényképezett fotós ezt betartja, akkor a féktávolság nagyjából 39 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 19.4, a fékút 19.6 méter. 417 méter kontra 39 méter.
A kisdoboz.hu/fekut oldal kalkulátora még azt is hozzáteszi, hogy „ha egy hirtelen eléd kerülő akadálynál 70 km/h sebességgel épp megtudtál volna állni, 290 km/h sebességgel haladva 39.04 méter megtétele után 290 km/h sebességgel ütközöl vele. Ez az akadály szempontjából nézve körülbelül olyan, mintha egy emeletes lakóház 124. emeletéről esett volna le (371 méterről)."
Aki szerint ez hihetetlenül hosszú fékút, annak szíves figyelmébe ajánljuk az alábbi oldalt, ahol képleteket is talál, illetve egy szakértő kommentálja, mi mit jelent és hogyan kell számolni. Nagyon ajánljuk az autóvezetők figyelmébe a kalkulátort is. Kérjük, osszák meg a friss jogosítványos (vagy akár évtizedek óta vezető) sofőrökkel, mert elgondolkodtató.
A 290-es tempóval érkező jármű sebességét valószínűleg nagyon kevés sofőr képes jól felmérni egy magyar közúton. Így a távoli fényforrást látva nyugodtan kezdik meg pl. a főútra kanyarodást, jó eséllyel aláírva ezzel saját halálos ítéletüket és megfosztva a villámok rajongóit kedvenc fotósuk későbbi képeitől. Néhány évvel ezelőtt egy autó elgázolt egy út szélén buszra váró középiskolás fiút. Az autó nem 290-nel száguldott, „csupán” 200 kilométer/órával kisebb sebességgel, azaz 90-nel. A tűzoltók közel fél órán át keresték a fiú lábát a szántóföldön, hogy a teljes test benne lehessen a koporsóban. Ez is van annyira hátborzongató élmény, mint kint állni a viharban, kedves Balázs, csak ezután nem jelenik meg olyan kép, amivel el lehetne dicsekedni…
Az eredeti bejegyzés Czakó Balázstól:
Amikor a villámfotóknak ára van...
Sokan kérdeztétek már tőlem, hogy nem veszélyes-e a villámfotózás. A válaszom gondolkodás nélkül: NEM. Szeretem az izgalmas kalandokat és leírhatatlan érzés kint állni, érezni, ahogy közeledik a vihar, elkapni egy-két nagyobb villámot és a végén tudni, hogy megérte kint lenni egész éjjel és közben akár bőrig ázni, mert meg lett A FELVÉTEL, amit elterveztem.
Viszont kétségkívül vannak „hátráltató” tényezők. Ha ennél az esetnél betartom a megengedett sebességlimitet, akkor ezek a képek közül egy sem készülhetett volna el. Azt hiszem, a montázs tökéletesen tükrözi a véleményem az ilyesfajta pénzbehajtásról.
#HUN #FuckThePolice
(A 290-nel száguldó sofőr időközben eltávolította a bejegyzését a Facebook-ról, de a keresőoldalak tárolt változatában még megtalálható. Bár a fotós kitakaratlan rendszámmal tette közzé büszkén a fotót a 290 km/órával bemért autójáról, ennek ellenére a rendszámot kitakartuk.)
"Shame on you..."
10 km/h óra különbség városban
Az alábbi videóösszeállítást felhangosított hangszórók mellett ajánljuk megtekinteni
Végül még egy "kis" sebességkülönbség
A 40 mérföld/órás (64 km/h) sebességgel elütött gyerekek 80 százaléka meghal. A 30 mérföld/órás (48 km/h) sebességgel elütött gyerekek 80 százaléka túléli a balesetet. Csak 10 mérföld/óra a különbség. Csak annyi?
A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.