Barion Pixel
Szerző: TM 2015. október 19.

Útszéli történetek: Ráfutásos baleset helyett csak egy kis káromkodás

Vannak veszélyes közlekedési helyzetek, amikből még ki lehet jönni, ha nem fagy le a sofőr a szituációtól. Egy ilyent úsztunk meg ma. "Útszéli történetek" c. sorozatunkban hírértékkel ugyan nem bíró, de tanulságos eseteket mesélünk el.

86-os, szakadó eső. Előttem balra kanyarodó autó miatt áll meg egy másik jármű. "Mennyi ráfutásos baleset történik ilyen esetekben" - fut át az agyamon és már nyúlok is az elakadásjelző felé, hogy a mögöttem érkezők is időben fel tudjanak készülni a megállásra, miközben rutinszerűen a tükörbe nézek.

"Az ******* ******!" - szakad ki belőlem csillagok nélkül a káromkodás a villámgyorsan közeledő autó miatt, majd ugyanabban a pillanatban egyesbe vágom a sebváltót és leugratok a nedves padkára. A mögöttem érkező elsistereg a kocsi mellett, nem tudott volna megállni.

"Normális vagy, b*meg?" - engedem ki a gőzt nem túl elegánsan, de aztán látom, hogy a sofőr pontosan tudja, mit úszott meg, mert hosszan bekapcsolva hagyja a vészvillogóját és kezét feltartva kér bocsánatot.

Nincs is harag, megúsztuk. Nekem húsz év alatt ez a negyedik kigyorsulós esetem, amikor megmentettem a kocsi hátsóját, kétszer viszont "telibekaptak". De akkor is, 4:2 a javamra.

Egy kis kitéréssel sikerült elkerülni a balesetet

És miért írom le mindezt? Időnként megkapjuk, hogy minek kell egyáltalán a balesetekkel foglalkozni? Hosszú évek óta számolunk be szerencsés és tragikus közlekedési balesetekről és ezekben a beszámolókban igyekszünk megmutatni azt is, mi vezetett a balesethez. Van egy olyan halvány elképzelésem, hogy akit nem csak a roncsok érdekelnek, hanem az okok is, azok minden egyes ilyen beszámoló után fejben lepörgetik az esetet, belegondolnak abba, ők mit tettek volna és apró tanulság-morzsát raktároznak el róla az agyukban. Aztán amikor ők kerülnek hasonló helyzetbe, akkor esetleg időben előkerül ez a virtuális tapasztalat és jó esetben segít nekik a jobb megoldást választani, amivel minimalizálhatják a kárt, vagy akár el is kerülhetik a balesetet.

A bevezetőben említett mai esetben valószínűleg az autómba csúszott volna a mögöttem érkező, ha csak nézek előre és élvezem a zenét. Igaz, hogy vétlen lettem volna a balesetben, de egy kis koccanás is okozhat komoly kellemetlenségeket, már csak azzal is, hogy a szervizelés idejére kiesik az autó.

Néhány éve köszönő levelet kaptam egy autóstól, aki Szombathely határában a 87-es útról érkezett a 86-os és 87-es közös szakaszára úgy, hogy egy 86-osról érkező kamion mellé került. Akkoriban sokat cikkeztünk a holttérről és javasoltuk a sofőröknek, hogy vagy "gyorsulják le" a kamiont, vagy maradjanak le, de a kabin mellett soha ne haladjanak a külső sávban. Az autóvezetőnek  bevillant, mit olvasott erről a szakaszról és éppen lassítani kezdett volna, amikor a kamionos ráhúzta a kormányt.

A sofőr nem esett pánikba, hanem meggyorsította a már megkezdett mozdulatot és vészfékezéssel sikerült elkerülnie a balesetet. Ha váratlanul éri a dolog és fél pillanattal később cselekszik, akkor a kamion kicsit megdolgozta volna az autóját. A sofőr pedig annyira örült az elkerült balesetnek, hogy megírta ezt nekünk és megköszönte a tanácsot.

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.