2015. december 27.

Köd előttem, köd utánam, de akkor sem kapcsolok világítást...

Néhány járművezető nem érzi, miért lenne fontos bekapcsolnia a világítását a ködben. Sokan már csak akkor gondolkodnak el rajta, amikor hátulról az autójukba csúszik valami.

Sűrű köd telepedett Magyarország nagy részére, ez azonban nem zavar sok járművezetőt. Ugyanúgy közlekednek, ahogy pl. nyáron megszokták. Emiatt sok a pályaelhagyás, árokba csúszás, mivel a megszokott kereszteződésben a szokásos fékezés után hirtelen "furcsán viselkedik" az autó. Ekkor jön a kapkodás és jobb esetben csak lecsúszik az útról a jármű, rosszabb esetben egy másik autó elé kerül. (Több ilyen balesetről is beszámoltunk a közelmúltban.)

A síkos utak sok járművezetőt megtréfálnak

Elkeserítő, hogy sokan automatikusan lekapcsolják járművük világítását abban a pillanatban, ahogy beérnek egy településre. Így szokták meg és különben is, "nappal minek a lámpa"? Valószínűleg az is szerepet játszik a rutinmozdulatban, hogy azt gondolják, ezzel sokat spórolhatnak. Elkeserítjük a sofőröket, az első ráfutásos balesetnél elúszik az évek alatt összespórolt előny.

Az elöl haladó autó világítás nélkül, 70-nel haladt a 86-os főúton

Az autópályán a sűrű ködben kifejezetten hasznos a ködlámpa használata. A sofőr ugyan valószínűleg nem fog többet látni, őt azonban előbb észreveszik. Fontos, hogy ha megszűntek a rossz látási viszonyok, eloszlott a köd, akkor a ködlámpát le kell kapcsolni.

A rendőrség tanácsai

A téli időszakban a közlekedésben a legtöbb problémát a csúszós utak és a romló látási viszonyok jelentik. Lényeges, hogy mindenki alkalmazkodjon ezekhez a körülményekhez, ugyanis a közúti balesetek jellemző oka, hogy a járművezetők nem az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően vesznek részt a forgalomban.

A köd, a szitáló eső, a nedves, csúszós utak az év utolsó és első hónapjaiban mindennapossá válnak. Főleg éjszaka, de nagyon gyakran a nappali órákban is jellemző lesz a fagypont körüli hőmérséklet. A száraz és nedves útszakaszok hirtelen válthatják egymást, ami fokozott óvatosságot és figyelmet kíván a sofőröktől. A téli útviszonyok között nagyobb követési távolságot kell tartani, figyelemmel kell lenni a megnőtt fékútra, a megváltozott manőverezési képességre, a gumiabroncsok csökkent tapadására! Rossz manőverezés esetén így a hibák könnyebben korrigálhatóak.

Esős, latyakos időben, amikor a járda mellett áll vagy folyik a víz, nehéz az úttesten átkelni. A gyalogos ilyenkor jellemzően arra figyel, hogy ne lépjen a tócsába. Az autósnak számítania kell arra, hogy a járda szélén leszegett fejjel álló gyalogos a következő pillanatban az úttestre, a jármű elé kerülhet. Lakott területen kívül és belül egyaránt vigyázzunk az úttest mellett haladó gyalogosokra, kiemelten a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, iskolák, buszmegállók környékén.

Észrevehető a különbség a két autó között

A rendőrség kéri az úton lévőket, hogy a megváltozott időjárási viszonyoknak megfelelően, fokozott figyelemmel és körültekintően közlekedjenek, különösen figyeljenek a gyalogosokra, kerékpárosokra!

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.