Szerző: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2016. május 31.

Biztonságosak a gyermekkerékpárok és kerékpáros gyermekülések?

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a bicikliszezon kezdetével gyermekkerékpárokat és kerékpáros gyermeküléseket ellenőrzött. A vizsgálat során 5 darab gyermekkerékpárt és 3 darab kerékpáros gyermekülést néztek át. Az ellenőrzés során veszélyesnek bizonyult négy darab gyermekkerékpár (két márkajel nélküli, egy Polymobil és egy Haro gyermekbicikli) valamint egy darab gyermekülés (Kross márkajelű).

Górcső alá kerültek a 435 mm és 635 mm közötti ülésmagasságú kétkerekű járművek, valamint a már segítség nélkül ülni tudó, 9 hónaposnál idősebb és 5 évesnél fiatalabb életkorú, illetve a 9 - 22 kg tömegű gyermekek szállítására alkalmas, kerékpárra szerelhető gyermekülések.

A vizsgálat során 5 darab gyermekkerékpárból és 3 darab kerékpáros gyermekülésből történt mintavétel, de az országos ellenőrzés kiterjedt a jelölésekre és a biztonságos használatot befolyásoló lényeges információkat tartalmazó tájékoztatókra is.

A termékek biztonsági vizsgálatára az NFH akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriumában került sor. A vizsgálat során veszélyesnek bizonyult négy darab gyermekkerékpár (80 százalékos kifogásolási arány), valamint egy darab gyermekülés (33 százalékos kifogásolási arány).

Ez utóbbi gyermekülés forgalmazását már korábban, 2014.-ben megtiltotta a Hatóság, most azonban más márkanév alatt újra megtalálták a szakemberek.

A gyermekkerékpárok esetében jellemző hibaforrás volt, hogy a láncvédő nem megfelelően takarta a lánc külső élét, ami sérülés-, illetve balesetveszélyt jelent. Az egyik kerékpárnál a nem megfelelő fékrendszer okozhat balesetet, míg egy másik kerékpár esetében a támasztókerekek túl közel helyezkedtek el a váz függőleges síkjához, csökkentve ezzel a jármű stabilitását.

Ez utóbbinál a támasztókerekek függőleges terhelés hatására el is deformálódtak, ami tovább csökkenti a biztonságos használatot. 3 kerékpárnál az egyes részek éles, sorjás vagy hegyes élei jelentettek veszélyforrást, de ugyancsak sérülés-, illetve balesetveszéllyel jár 2 kerékpár esetében, hogy a nyereg (statikus) szilárdsága nem megfelelő, az ülőfelület elrepedhet, illetve letörhet a vázról.

A nem megfelelő kerékpáros gyermekülés nem rögzíthető biztonságosan a kerékpárhoz, így az balesetveszélyes.

Az egyes kerékpárok, illetve a gyermekülés esetében egyszerre több veszélyforrás is megállapításra került, mivel több szempontból sem feleltek meg a vonatkozó követelményeknek.

A laboratóriumi vizsgálatok eredménye alapján elvégzett kockázatértékelés szerint a vizsgált gyermekkerékpárok 40%-a a balesetveszély szempontjából súlyos kockázatot jelent a felhasználókra nézve.  Sérülésveszély tekintetében a gyermekkerékpárok 20 százaléka a nagy és 20százaléka közepes, míg a kerékpáros gyermekülés a balesetveszély miatt súlyos kockázatot jelent a felhasználóra nézve.

A nem biztonságos termékek forgalomból való kivonása, illetve súlyos kockázat esetén a kivonás mellett a visszahívás elrendelése érdekében a hatóság megteszi a szükséges lépéseket.

Gyermekkerékpárok és a kerékpárra szerelhető gyermekülések vizsgálatának eredményei



Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.