Barion Pixel
2017. február 15.

Csak egy kő jelzi az államhatárt - meg is üthetjük a bokánkat, ha nem figyelünk

Váratlanul jutottunk át Ausztriába, miközben Szombathelyről Pinkamindszentre tartottunk. Erre egy főútra kiérve döbbentünk rá, de már meg is állhattunk, egy rendőri ellenőrzésre. Ha szigorúak a rendőrök, akkor akár milliós büntetést is begyűjthettünk volna.

Évekkel ezelőtt engedélyeztük a határátlépés funkciót az autónk navigációjánál, ahol a leggyorsabb elérés van beállítva a célponthoz. A rendszer ezúttal is tette a dolgát és a Szombathelyről Pinkamindszentre tartó utat egy csücsök levágásával tervezte meg, csakhogy ez a csücsök már Ausztriához tartozott, az úton pedig semmi nem jelezte, hogy átlépjük a határt. Azaz dehogynem, a pirossal bekarikázott határkő, de ez érthető okból elkerülte a figyelmünket.

A határkő pirossal bekarikázva

Ausztria felől érkezve tábla, hazánk felől csak egy kő jelzi a határt

 A dolog szépséghibája, hogy Ausztriában több olyan szabály is van, aminek be nem tartásáért ott megüthetjük a bokánkat, miközben itthon nem követünk el szabálysértést. Az egyik a hóláncra és téli gumira vonatkozik, az utóbbinál nem csak a téli gumi megléte az előírás, de a 4 mm-es profilmélység is. (Éppen a múlt héten tárgyalták itthon egy olyan sofőr ügyét, aki 1,3 mm-es profilmélységű gumival okozott halálos balesetet.) Az utóbbi kritériumnak megfeleltünk volna az ellenőrzésen, hóláncunk azonban nem volt az autóban. Télies útviszonyok között ez a hiány 35-től 5000 Euróig terjedő bírsággal járhatott volna. Az utóbbi összeg potom másfél millió forintnak felel meg, szóval nagyon nem mindegy... (Bővebben a hólánccal és téli gumival kapcsolatos előírásokról itt olvashatnak.

Ausztriába áttévedésünkkel azonban egy sokkal nagyobb, 10 ezer eurós (3 millió forint) büntetési tétellel fenyegetett cselekményt is elkövettünk, mivel az autónkban működő fedélzeti kamera volt, amivel a jármű előtti utat rögzítettük folyamatosan. Ez Ausztriában tilos és eddig minden alkalommal ki is kapcsoltuk a kamerát már a határ közelében, sőt, el is tettük, ne adjon okot félreértésre. Most azonban nem tudtuk, hogy Ausztriában vagyunk és amire rájöttünk, addigra már késő volt.

Google fotó a helyszínről

Mi a magunk részéről nagyon hasznos dolognak tartjuk a fedélzeti kamerákat, az ún. dashcam-eket és örülnénk, ha minél több autóban lenne. Félnivalója azoknak van az ilyen kameráktól, akik súlyos szabálytalanságot követnek el. Nem egy hazai esetben dashcam segítségével jutott el a rendőrség az elkövetőkhöz. Mi is több olyan felvételt mutattunk már be, ami veszélyes szituációt mutatott be, de szigorúan kitakartuk a rendszámokat (amit egyébként sokan kifogásolnak).

Kíváncsiságból rákerestünk a Google Maps-en a szentpéterfai útra, ahol áttévedtünk az országhatáron. A 8711-es úton már 2011-ben sem jelezte semmi az országhatárt, amikor az autós elhagyja Magyarországot. Visszafelé viszont már van tábla. Ide kattintva "bejárható" az érintett szakasz. Hozzátesszük: csak a magyar oldal, hiszen a kameráktól való félelem miatt Ausztria útjai nem tekinthetők meg a StreetView rendszerében.

Streetview fotó

Az, hogy a helyiek tudják, hol van az országhatár, az rendben van. De vajon mindenkinek kell-e ezt tudnia, aki arra téved? Esetünkben Ausztriának kellene kihelyeznie a jelek szerint évek óta hiányzó táblát, hogy a hozzánk hasonló tévelygők is eldönthessék, be akarnak-e lépni az országba, vagy sem.

 

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.