Barion Pixel
Szerző: Géczi László r. őrnagy / Vas Népe 2020. március 16.

Nagyobb figyelmet, magasabb fokú közlekedési erkölcsöt kért a vasi őrnagy 1966-ban

1966-ban foglalta össze Géczi László rendőr őrnagy, közlekedésrendészeti osztályvezető Vas megye főbb közlekedésrendészeti számadatait. Balesetek, bírságok, trendek. Érdekes olvasmány és összehasonlítási alap 54 évvel ezelőttről.

(Az alábbi adatok 1966. első félévére vonatkoznak, Vas megyei merítéssel)

A közúti forgalom Vas megye területén is rohamosan növekszik. A  gépjárműpark folyamatosan nő, egyre jelentősebb a kül- és belföldi idegenforgalom. Útjaink viszont nem javulnak olyan mértékben, mint ahogy azt a gépjárművek számának ugrásszerű növekedése, forgalom sűrűsége a személy- és áruszállítás felgyorsult ritmusa megkövetelné. Mindezek együtt közrejátszanak abban, hogy nap mint nap fokozódik a baleseti veszély.

A legtöbb baleset oka az emberek felelőtlensége, gondatlansága, a közlekedési szabályok megszegése. Az idei év első felében gyorshajtás miatt 35, ittas állapotban történő gépjárművezetés miatt 29. közúti közlekedési baleset történt. Szabálytalan kanyarodás 28, szabálytalan előzés 18, az áthaladási elsőbbség megadásának elmulasztása 22, a követési távolság be nem tartása 12, a gyalogosok szabálytalan áthaladása az úttesten 16 esetben okozott balesetet az első félévben, Vas megyében.

A közlekedési balesetek száma 11,4 százalékkal, a sérülteké 20,4 százalékkal volt több most, mint a múlt év első felében. A baleseteknél 8 ember meghalt, 47 súlyosan, 104 könnyebben megsérült. (56 baleset személyi sérülés nélküli volt). A felsoroltakból 9 gyermekbaleset volt.

A keletkezett anyagi kár megközelíti a 300 ezer forintot. A járművezetők közül a motorosok 50, a személygépkocsivezetők 48, a tehergépkocsivezetők 34, a vontatóvezetők 21, a kerékpárosok 26 esetben, a gyalogosok és utasok 19 esetben voltaik a baleset előidézői. A motoros balesetek 90 százalékánál történt személyi sérülés. A legtöbb motorost a bukósisak viselése mentette meg a súlyosabb következményektől. Több balesetet okozott elsősorban a kerékpárosoknál és a fogatosoknál a világítás hiánya. Legtöbb baleset keddi, csütörtöki és szombati napon történt. Lakott területen 129, lakott területen kívül 86 baleset volt. Legveszélyesebb hely az útkereszteződés, ahol 116 összeütközés történt.
 

Halálos vasúti baleset 1966-ban Fotó: Vas Népe

A forgalom nagyarányú növekedése, a mind több baleset előtérbe állítja a forgalombiztonság követelményeinek szigorítását. Az év első felében összesen 14700 embert bírságoltak meg, ezek közül 10200-at a helyszínen. Mindemellett 118 ember ellen bírósági eljárás indult közlekedéssel összefüggő bűncselekmény miatt. 60 gépjárművezetőnek a jogosítványát, 53-nak az 1. sz. ellenőrzőlapját vonták be a közlekedési szabályok durva megsértése, elsősorban baleset okozása és ittas vezetés miatt. Szabálysértési feljelentésre 4500 alkalommal került sor.
 
A megelőzést a szigorú intézkedések mellett elsősorban a felvilágosítás, a közlekedési szabályok megismertetése szolgálja. A Közúti Balesetelhárítási Tanács más társadalmi szervekkel — az önkéntes rendőrökkel és munkásőrökkel — együttműködve 311 filmvetítéssel egybekötött előadást tartott az üzemekben, állami gazdaságokban, termelőszövetkezetekben és iskolákban. Ezeken az előadásokon 27 ezren jelentek meg. Közel 200 ezer plakátot, röpcédulát, közlekedési társasjátékot osztottak szét a megyében. Ezek mindegyikével a közlekedési balesetek megelőzésére hívták fel a lakosság figyelmét.

Bár emelkedett a gépjárművezetőképzés és vizsgáztatás színvonala, szükséges a további szigorítás is. A fokozott követelményeknek megfelelő, korszerű gépjárművezetőképzés és vizsgáztatás megteremtéséhez az állam is jelentős segítséget ad.

A magasabbfokú közlekedési erkölcs megteremtését csak nagyobb önfegyelemmel, a KRESZ szabályainak alaposabb ismeretével és szigorú betartásával, a közlekedés minden résztvevőjének segítségével és széles társadalmi összefogással tudjuk megvalósítani.
 

Szerző: Géczi László r. őrnagy közlekedésrendészeti osztályvezető, Vas Megyei Rendőr-főkapitányság, 1966. július

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.