Barion Pixel
Szerző: Szombathelyi Törvényszék Fotó: 112Press 2025. március 14.

ABS hibás rönkszállító félpótkocsival okozott halálos balesetet Körmendnél - felfüggesztett fogházra ítélték a sofőrt

A vádlott a 86-os főúton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel, nem az útviszonyoknak megfelelően haladt egy műszaki hibás rönkszállítóval. Az erősen jobbra ívelő kanyarban letarolt egy szemből érkező Opelt, aminek a vezetője a helyszínen életét vesztette 2023. márciusában. Az esetben most hirdettek ítéletet.

A vádlott 2023. március 10-én 18 óra körül, már éjszakai sötétségben, esőben közlekedett egy Scania nyerges vontatóból és a hozzá kapcsolt Gsodam S3N típusú rönkszállító jellegű félpótkocsiból álló járműszerelvénnyel a 86-os számú főút közvilágítás nélküli útszakaszán, Egyházasrádóc felől Körmend irányába, ahol a menetiránya szerinti jobb és bal oldali forgalmi sáv is 4,5 méter szélességű volt. 

Pótkocsi tarolta le az Opelt Körmendnél - meghalt a vétlen sofőr

A vádlott járműszerelvényének félpótkocsija a közúti közlekedésre alkalmatlan volt, a félpótkocsi fékrendszerének, ABS szenzorának működésképtelensége miatt. Az ABS rendszer hibája azt eredményezi, hogy a járműszerelvénnyel való közlekedés során a félpótkocsi fékezési tulajdonságai megváltoznak, nincs szinkronban a nyerges vontató fékrendszerével. A hiba miatt a járműszerelvény fékezése során a félpótkocsi oldalirányban elmozdul. Az ezt jelző hibakód 2023. február 20-án jelent meg, az a nyerges vontató műszeregységén látható, a hiba a vádlott előtt ismert volt - áll a Szombathelyi Törvényszék mai közleményében.

Pótkocsi tarolta le az Opelt Körmendnél - meghalt a vétlen sofőr

A vádlott a járműszerelvénnyel a főúton – „Körforgalom” veszélyt jelző és 50 km/óra „Sebességkorlátozás” jelzőtáblák hatálya alatt – mintegy 62-67 km/óra sebességgel hajtott be egy jobbra ívelő útkanyarulatba, majd a járműszerelvényt megfékezte, minek következtében a járműszerelvény félpótkocsija megcsúszott és áttért a menetiránya szerinti bal oldali forgalmi sávba, ahol ekkor érkezett – nem megfelelően jobbra tartva - egy Opel Corsa típusú személygépkocsi, amelyet a sértett vezetett. 

Körmendi tűzoltók segítik a balesetben megrongálódott aláfutásgátló leszerelését
A vádlott ekkor már 53-55 km/óra sebességre lassuló járműszerelvénye pótkocsijának bal hátsó része, a hátfal elem, az aláfutásgátló bal sarokrésze, a kerékék tartó a záróvonaltól 0,4 méter távolságra összeütközött a sértett 50-55 km/óra sebességgel haladó személygépkocsija bal első részével, onnan kezdődően a személygépkocsi motorháztetejével, majd attól a jármű hátsó része felé végig maximálisan 60 centiméter szélességben a személygépkocsi bal oldalával, így különösen a tetőlemezzel, a bal oldali „B” oszloppal. 

Pótkocsi tarolta le az Opelt Körmendnél - meghalt a vétlen sofőr
Az ütközést követően a járművekről leszakadó, szétszóródó törmelék a sértett mögött érkező – tanú vezette –Fiat Ducato típusú gépkocsi motorháztetejére és szélvédőjére hullottak, megrongálva azokat. 

A vádlott járműszerelvénye az ütközés után visszatért a menetiránya szerinti jobb oldali forgalmi sávba, és részben az úttesten, részben az útpadkán állt meg, míg a sértett járműve az általa igénybe vett forgalmi sávban az ütközés erejétől hátralökve és elfordulva nyerte el véghelyzetét. 

Körmendi tűzoltók segítik a balesetben megrongálódott aláfutásgátló leszerelését

A járműszerelvény félpótkocsija észlelhetően az ütközés előtt 1 másodperccel kezdte meg a balra tartó mozgást, így a sértett fékezéssel nem kerülhette volna el az ütközést, tekintve, hogy ez az időtartam megegyezik a járművezető reakcióidejének, a fékkésedelmi és fékfelfutási időnek az összegével. Amennyiben a sértett az 1,61 méter széles személygépkocsijával a 4,5 méter széles forgalmi sávban a lehetséges mértékben jobbra tartva közlekedik, úgy az ütközés nem következik be. 
A sértett a balesetben olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen elhalálozott. 

A közlekedési baleset, a sértett által elszenvedett sérülések és a bekövetkezett halála között egyenes, közvetlen ok-okozati összefüggés áll fenn. 
A baleset azért következett be, mert a vádlott megszegte a KRESZ 5. § (1) bekezdés c) pontjában írtakon keresztül a 25. § (1) bekezdésében foglaltakat, mert olyan járművel vett részt a közlekedésben, melynek műszaki jellemzői nem feleltek meg a jogszabályban írtaknak, és ezért nem az út vonalvezetésének és a jármű sajátosságainak megfelelően közlekedett, illetve mert a sértett megszegte a KRESZ 25, § (2) bekezdésében írtakat, ugyanis járművével az úttesten nem az útviszonyoknak megfelelően a lehetséges mértékben jobbra tartva közlekedett. a vádlott megszegte továbbá a KRESZ 14. § (1) bekezdés d) pontjában írtakat, mert az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladt.

Pótkocsi tarolta le az Opelt Körmendnél - meghalt a vétlen sofőr

A Körmendi Járásbíróság halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt 1 év -végrehajtásában 1 év 6 hónap próbaidőre felfüggesztett- fogházra, 300.000 forint pénzbüntetésre és 2 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélt egy büntetlen előéletű férfit. Kötelezte továbbá mintegy 1.300.000 forint bűnügyi költség megfizetésére.


Az ítélet ellen az ügyész hosszabb tartamú és végrehajtásában hosszabb próbaidőre felfüggesztett szabadságvesztés-büntetés, valamint hosszabb időtartamú közúti járművezetéstől eltiltás kiszabása érdekében, míg a vádlott védője elsődlegesen bűncselekmény hiányában való felmentés, másodlagosan a kiszabott büntetés enyhítése érdekében jelentett be fellebbezést.


Kapcsolódó hírek

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.