Szerző: Videó: Horváth Zsoltné / Fotó, infó: 112Press 2019. január 29.
Alacsonyan repülő katonai szállítógép lepett meg többeket Vas megyében

Egy C-17 Globemaster okozott némi izgalmat Vas és Győr-Moson-Sopron megyében, mivel többen is arra gondoltak, hogy egy bajban lévő repülőgép készül kényszerleszállásra. Valójában azonban egy terjedelmes katonai szállítógép repült tervezett útvonalon.

Több jelzést is kaptunk olvasóinktól a "sötétben nagyon alacsonyan repülő" gépről és többen is érdeklődtek, nem zuhant-e le repülő a környéken? Mindenkit megnyugtatunk, nem történt baleset.

Olvasónk, Horváth Zsoltné videót is küldött, ő Bük-fürdőn kapta lencsevégre a sötétben manőverező repülőgépet, így mások is részesei lehetnek a Vas megyében valóban nem hétköznapi látványnak.

Első válaszunkban - a korábbi évek tapasztalatai alapján - minden levélírónak azt válaszoltuk, hogy feltehetőleg egy katonai szállítógépről lehet szó. A nyilvánosan elérhető radaralkalmazás segítségével viszont már 100 százalékos bizonyossággal kijelenthető, hogy ismét egy C-17-es "tréfálta" meg a "földieket".

C-17 a földön - Fotó: Tánczos Mihály

Korábbi beszámolónkból kiollózzuk a főbb tudnivalókat. A katonai légtérszerkezet átalakításakor katonai célra 500 és 20.000 láb közötti magasságot engedélyeztek gyakorlatozásra, ami azt jelenti, hogy 150 és 6000 méteres magasságon is elhúzhatnak a katonai gépek a kijelölt kismagasságú katonai "légifolyosón".

C-17 a levegőben - Olvasói fotó (2013.)

Miközben Vas megye felett jellemzően 8 -10 kilométeres magasságban repülnek az utasszállítók - az őket fogadni képes polgári repülőterek híján -, így egy 150 méteren repülő, az utasszállítóknál lényegesen nagyobb katonai szállítógép látványa sokak számára meglepő lehet, főleg, ha a gép többször is elrepül egy település mellett (vagy felett).

C-17 a földön - Fotó: Tánczos Mihály

És miért van szükség az ilyen alacsonyan repülésre? Ezekből a gépekből rendszeresen dobnak ki felszereléseket és segélyszállítmányokat olyan területeken, ahol a leszállás nem megoldott, vagy idő sincs a célterületre eljuttatáshoz. Nem csak háborús szituációkra kell ilyenkor gondolni, de természeti katasztrófák esetén is lehetőség van nagy tömegű szállítmány célba juttatására. Ezeket pedig nem több kilométeres magasságból dobják ki.

A C-17-es január 29-i, nyugat-dunántúli útvonala

A videót köszönjük Horváth Zsoltné Andreának!

 

 

Hozzászólások

Hozzászólások

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá.
Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.